Student Sita over de kopopleiding Leraar Omgangskunde

• In juni 2019 afgestudeerd van de kopopleiding Leraar Omgangskunde bij FLOT;
  • Vooropleiding: Sociaal Pedagogische Hulpverlening bij Avans in Den Bosch;
  • Liep tijdens de kopopleiding stage op een mbo-1 opleiding.

'Doordat je direct voor de klas staat, leer je met vallen en opstaan ontzettend veel in één jaar'

Sita (24 jaar) studeerde in 2019 af van de kopopleiding Leraar Omgangskunde. Nu is ze werkzaam in het voortgezet speciaal onderwijs, waar ze mentor en groepsleerkracht is van haar eigen klas. Een leuke uitdaging, aangezien ze haar leerlingen lesgeeft in verschillende vakken zoals Nederlands, wiskunde, economie, maatschappijleer en ga zo maar door.

Sita: “Als beginnend docent merk je dat leerlingen je uittesten en uitdagen om te ontdekken wie jij bent. Ook tijdens mijn stage op het mbo ervoer ik dat zo. Dit soort momenten kunnen lastig zijn, maar typeren wel de kopopleiding. Doordat je direct voor de klas staat, leer je met vallen en opstaan ontzettend veel in één jaar en word je klaargestoomd om als startbekwame docent aan de slag te gaan.”

“De opleiding is pittig, er gaat veel tijd zitten in zowel je studie als stage, maar het is het zeker waard. Je leert zelf de koppeling te leggen tussen de theorie en jouw handelen in de praktijk. Tijdens de opleiding worden bijvoorbeeld verschillende didactische werkvormen gebruikt, die inspiratie bieden voor toepassing hiervan in je eigen lessen. Doordat je hier achteraf op reflecteert, zie je hoeveel vooruitgang je in korte tijd maakt”.

Als ze tijdens de opleiding en haar stage iets heeft geleerd, is het wel het belang om eerst een band op te bouwen met je leerlingen. “Pas als zij weten wat ze aan je hebben, kun je hen verder begeleiden in hun leerproces. Zo had ik bijvoorbeeld een studente die het eng vond om bedrijven te benaderen voor een mogelijke stageopdracht. Door mijn vertrouwen in haar te tonen en haar te begeleiden in het sollicitatieproces, heeft ze alsnog een leuk stageadres gevonden. Fantastisch om te zien dat een studente zo’n persoonlijke groei doormaakt. Dat is precies waar je het allemaal voor doet”.