Afgestudeerde student Ard over de lerarenopleiding Techniek (Science & Technology) (deeltijd)

‘Ik wil veel context bieden zodat leerlingen vanuit hun intrinsieke motivatie gaan leren’

Ard Zwinkels
Afgestudeerd aan de opleiding Leraar Techniek (Science & Technology) bachelor deeltijd

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Mijn passie voor techniek bracht mij bij deze opleiding. De lerarenopleiding Techniek (Science & Technology) heeft een nieuwe opzet waarin je je vaardigheden leert te bewijzen in plaats van de traditionele toetsopzet. Ik ben groot voorstander van bruikbare kennis en vaardigheden toetsen en dat is iets wat in deze opleiding terugkomt. Ondanks dat ik in Delft woon, heb ik ervoor gekozen om deze studie aan Fontys in Tilburg te gaan volgen. Deze opleiding staat namelijk erg goed aangeschreven.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Ik ben heel blij dat ik de opleiding in deeltijd volg. Hierdoor heb ik naast mijn studie veel praktijkervaring opgedaan, wat ik echt nodig had voor het samenstellen van mijn portfolio. Tijdens de opleiding werd ik overspoeld met tips waarop ik mijn lessen kon afstemmen. Tips betreft de omgang met de leerlingen, maar ook hoe je ze vaardigheden kunt bijbrengen. Dat heeft mij enorm geholpen om een betere docent te zijn.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Vooral door mij bewust te maken van dingen die voor mij heel ‘gewoon’ zijn. Een voorbeeld: een beroep doen op je netwerk om gastlessen te organiseren binnen je eigen lessen. Je kunt hiermee meer context geven aan je manier van onderwijs en externe deskundigen aan het woord laten. Dat is zo belangrijk. Maar ook de mate van zelfstandigheid waarmee je leert te werken. Zelf het initiatief nemen, geen genoegen nemen met middelmatig maar juist toewerken naar de top. Maar zeker ook aan de bel durven trekken als je hulp van docenten nodig hebt. Docenten staan altijd voor je klaar. Deze manier van onderwijs past heel goed bij mij!”

Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil maken in het onderwijs?
“Ik wil het verschil maken door mijn leerlingen goed te leren kennen. Een klik opbouwen met leerlingen en mijn lesaanbod daarop aanpassen. Ik wil veel context bieden zodat leerlingen vanuit hun intrinsieke motivatie gaan leren, doordat ze kijken naar hun toekomstperspectief. Het is juist leuk om deze lesstof te vertalen naar hoe het er in de wereld aan toe gaat. Daarin komt het initiatiefrijke van netwerken weer terug en je boodschap aanpassen op de wens van leerlingen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Vooral: leer van elkaar! Ga met elkaar in conclaaf. Zorg ervoor dat je mensen binnen je studie opzoekt waarmee je een klik hebt en opdrachten kunt bespreken. Hoe interpreteer jij het? Zoek samenwerking met de school waarvoor je werkt. Zij kunnen je begeleiden om versneld je diploma te behalen. Wees initiatiefrijk: the sky is the limit!”

Student Ard

Ard afgestudeerde student Leraar Techniek (Science & Technology) deeltijd in Tilburg

ga naar leraar techniek (science & technology) (deeltijd)