Student Marco over de lerarenopleiding Aardrijkskunde (deeltijd)

‘Ik wil studenten de wereld laten zien.’ 

Marco van den Buijs 
Student Leraar Aardrijkskunde bachelor deeltijd


Waarom heb je voor de opleiding Leraar Aardrijkskunde gekozen?  

“Aardrijkskunde vond ik als klein jochie al een leuk vak! Vooral het kennismaken met de wereld om je heen. Ik reis graag en wil veel van de wereld zien. Bij dit vak leer je de wereld een beetje beter kennen. Ik sta al langer in het speciaal middelbaar onderwijs voor de klas, met plezier. Wel was ik echt toe aan een nieuwe uitdaging. Deze opleiding is een mooie aanvulling op mijn onderwijservaring om meer diepgang in een vak te vinden.”  

Hoe combineer jij je studie met werk en privé? 

“Dat gaat op zich prima! Ik werk 40 uur per week in het onderwijs. De dinsdagmiddagen ben ik vrij om aan mijn opleiding te werken. Dat is een prima combinatie. Ik geef het vak aardrijkskunde op de school waar ik momenteel werk, dus hetgeen wat ik op Fontys leer kan ik gelijk toepassen in de praktijk. Qua studiebelasting is deze opleiding goed te doen. Ik heb het geluk dat ook mijn vriendin aan een nieuwe opleiding is begonnen. In de weekenden kunnen we dus beiden aan de studie, dat werkt motiverend.” 

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?  
“Ik krijg de mogelijkheid om mijn studie om mijn eigen manier in te vullen. Het is heel flexibel. Ik volg bijvoorbeeld nu al een vak uit het derde jaar. Als je goed bent in aardrijkskunde, dan word je ook echt uitgedaagd. Datzelfde geldt voor de manier waarop wij aan projecten werken. In hoofdlijnen geven docenten aan waaraan het eindproduct moet voldoen, maar de invulling ervan bepaal je zelf. Of je nu iets wil aantonen in tekst, afbeelding of liever op een kaart, het is geheel je eigen keuze.” 

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs? 
“Ik vind het vooral waardevol om onderdeel te kunnen zijn van de ontwikkeling van jongeren. Dat is ook de reden waarom ik heb gekozen om te gaan werken in het speciaal onderwijs. Leerlingen komen bij ons binnen met een leerachterstand of andere problematieken. Je ziet leerlingen een groei doormaken, daar ben je onderdeel van en dat is de reden waarom ik docent ben geworden. Als ik dan puur naar het vak aardrijkskunde kijk: ik wil studenten de wereld laten zien. Ik hoop dat ze in de toekomst ooit nog teruggrijpen op iets dat ik ze tijdens een les heb meegegeven.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  
“Het is vooral van belang dat je een passie hebt voor het docentschap. Dat je het gevoel hebt dat dit echt bij je past. Daarnaast is het belangrijk dat je er tijd voor vrij kunt maken. Met de instelling ‘dit ga ik wel even doen’ ga je deze opleiding niet redden. Daarom adviseer ik om hierin een bewuste keuze te maken. Verder is de opleiding absoluut een aanrader! De docenten weten waarover ze het hebben en je kunt ze over van alles vragen.”  

Student Marco

Marco studeert Leraar Aardrijkskunde deeltijd in Tilburg

ga naar leraar aardrijkskunde (deeltijd)