Student Timo over de kopopleiding Leraar Algemene Economie

'Dankzij de kopopleiding heb ik mijn passie voor het leraarschap ontdekt'

Toen Timo (23 jaar) tijdens zijn vooropleiding, de bachelor SPECO Sportmarketing, besefte dat een kantoorbaan eigenlijk niets voor hem is, wilde hij een andere weg inslaan. Het onderwijs zit in zijn familie en in zijn middelbare schooltijd vroeg hij zich al eens af of het ook iets voor hem zou zijn, dus besloot hij ervoor te gaan en startte met de kopopleiding Leraar Algemene Economie. Spijt van deze keuze heeft hij zeker niet, want inmiddels is hij afgestudeerd en staat hij voor de klas als leraar algemene economie op het Beatrix College in Tilburg. Daarnaast is hij klassenmentor en persoonlijke coach.

“Het mooie aan werken in het onderwijs is dat je nooit weet wat je te wachten staat. Iedere dag is anders en biedt nieuwe kansen. Deze moet je met beide handen aangrijpen om nieuwe ervaringen op te doen en jezelf te blijven ontwikkelen”, aldus Timo. ”Tijdens mijn stage bijvoorbeeld, gooide mijn begeleider me al snel voor de leeuwen met de woorden: “Laat maar zien wat je kan”. Hier ben ik hem nog altijd heel dankbaar voor, want zo heb ik voor mezelf het maximale uit de opleiding kunnen halen.”

Een moment dat hem altijd is bijgebleven, vond plaats in de beginperiode van zijn stage. Zonder dat hij het direct door had, werd een van zijn leerlingen tijdens de les gepest. Het besef dat het juist zijn taak als leraar is om dit op te merken en hiernaar te handelen, kwam hard binnen toen een andere leerling hem hierop wees. Timo: “Ik voelde me echt slecht hierover en heb me serieus afgevraagd of het onderwijs wel voor mij is weggelegd”. Hij besloot de situatie onder ogen te zien en ging het gesprek aan met de betrokken leerlingen. “We hebben allen onze gevoelens uitgesproken, de situatie opgehelderd en uiteindelijk konden we elkaar weer de hand schudden. Deze ervaring maakte zoveel bij me los, dat ik zeker wist: ik wil leraar worden!”