De Plus: Meerwaarde voor onderwijs
- Studeren bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg
- Bacheloropleidingen leraar vo en bve (voltijd)
- Bacheloropleidingen leraar vo en bve (deeltijd)
- Masteropleidingen leraar vo en hbo (deeltijd)
- (online) Open dagen bij de Lerarenopleidingen Tilburg
- Kom kennismaken bij de Lerarenopleidingen Tilburg
- Aanmelden
- Studenten over de opleiding
- Alumni van FLOT
- Lectoraten
- Vacatures
- Contact
- Veelgestelde vragen
De vijf pijlers gelden als uitgangspunt voor de leraar die bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg wordt opgeleid. Daarmee zijn de pijlers ook de leidraad voor de opleidingen. De vijf pijlers vormen samen een plussymbool. Hiermee drukken we niet alleen de toegevoegde waarde van de pijlers uit, maar ook hun onderlinge samenhang.
Vier perspectieven
Vier pijlers vertegenwoordigen perspectieven van waaruit we naar 'onderwijs' en 'leren' kijken:

Theorie
Een sterke theoretische basis
Praktijk
De praktijk is uitgangspunt van het leren
Leerling
Oog voor elke leerling
Leraar
Een initiatiefrijke professional
De motor van de professionele ontwikkeling

Een kritisch-reflectieve en onderzoekende houding
De vijfde pijler staat centraal in de plus. De student ontwikkelt een kritisch-reflectieve en onderzoekende houding tijdens zijn opleiding.
De kritisch-reflectieve en onderzoekende houding is de motor van de professionele ontwikkeling van de student en - daarna - van de docent. Het stelt de afgestudeerde leraar in staat om ook na zijn studie zijn eigen leren vorm te geven.
Drie componenten
De kritisch-reflectieve en onderzoekende houding bevat drie componenten die bepalend zijn voor het opleiden van ontwikkelingsgerichte leraren:
- Een kritische houding vraagt van studenten dat zij vanuit de verschillende, hierboven genoemde, perspectieven naar hun eigen handelen kunnen kijken.
- Een reflectieve houding betekent dat zij in staat zijn van hun ervaringen te leren.
- Een onderzoekende houding vraagt van studenten dat zij op een systematische en transparante manier hun handelen in beeld kunnen brengen, verantwoorden én veranderen.