Actueel aanbod

  • Studiedag Klassen- en onderwijsassistenten (13-04-2018, Tilburg)

    Vooraankondiging

    Landelijke studiedag voor klassen -en onderwijsassistenten vrijdag 13 april 2018

    Gedrag & Leren
    Jullie zijn van harte uitgenodigd op de 13e landelijke studiedag in Tilburg. Er zijn deskundige sprekers, interessante workshops en er is veel gelegenheid om met én van elkaar te leren. De landelijke studiedag is dé plek voor informatie, motivatie en inspiratie!
    Op basis van de evaluatie van de vorige studiedag is er komend jaar méér keuze in workshops en er is een derde ronde toegevoegd.

    In het onderwijs hebben we dagelijks te maken met gedrags- en leervraagstukken. Het gedrag van de leerling kan enerzijds complex zijn waardoor het leren van de leerling wordt beïnvloed. Anderzijds kan de onderwijsbehoefte op leergebied ingewikkeld zijn waardoor gedragsproblemen ontstaan en onze handelingsverlegenheid toeneemt. Tijdens deze studiedag besteden we aandacht aan mogelijke oorzaken van gedrags- en leervraagstukken. Daarnaast belichten we jouw rol als professional en de begeleidingsmogelijkheden.

    Aanmelden kan vanaf eind november 2017.
       

    Programma

    09.30-10.00 uur Inloop
    10.00-10.15 uur Welkom
    10.15-11.15 uur Eerste workshopronde
    11.15-11.30 uur Korte pauze
    11.30-12.30 uur Tweede workshopronde
    12.30-13.30 uur Lunch
    13.30-14.00 uur Good practice
    14.00-14.15 uur Korte pauze
    14.15-15.15 uur Derde workshopronde
    15.15-16.00 uur Afsluiting met een drankje

    Datum en Tijd

    Vrijdag 13 april 2018
    09.30-16.00 uur

    Locatie

    Campus Stappegoor, Mollergebouw P1, Professor Goossenslaan 1, 5022 DM Tilburg

    Locatiekaart op adres: Campus Stappegoor, Mollergebouw P1, Professor Goossenslaan  1, 5022 DM Tilburg


  • SWPBS Masterclass en Conferentie (09-11-2017 en 10-11-2017, Utrecht)

    Op 10 november 2017 organiseert het kenniscentrum Gedrag van Fontys Hogescholen en het Expertisecentrum PBS Windesheim voor de 9e keer de School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)-conferentie.

    Op 9 november 2017 wordt er in samenwerking met PBS Europe een PBS Europe Network Meeting georganiseerd en een Preconferentie Onderzoek Symposium. In de avond zal ook een Masterclass gegeven worden.

    Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. SWPBS is een raamwerk om goede schoolresultaten te bereiken. De SWPBS aanpak zorgt ervoor dat alle leerlingen de meest effectieve interventies in de klas aangeboden krijgen, waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. SWPBS is geen curriculum en geen methodiek, maar SWPBS biedt een operationeel model dat scholen direct ondersteunt bij effectief onderwijs. SWPBS kan beschouwd worden als een aanpak die antwoord geeft op moeilijke onderwijssituaties.

    Voor wie?

    Conferentie:
    De conferentie is interessant voor iedereen die in of met scholen werkt aan een positief leef- en werkklimaat in de school, dat ten goede komt aan gedrag en leerprestaties van alle leerlingen en aan het werkklimaat voor het personeel.

    Masterclass:
    De masterclass is bedoeld voor management en ondersteuners zoals PBS-coaches, PBS-medewerkers en PBS-specialisten en leden van Zorgondersteuningsteams/ZAT’s die in hun praktijk bezig zijn met SWPBS in de scholen.

    Thema

    PBS strategieën en duurzaamheid

    Masterclass en keynote Brandi Simonsen

    De keynote zal dit jaar verzorgd worden door Brandi Simonsen en zal gaan over de praktische kant van PBS strategiën en duurzaamheid. Zij zal tevens de Masterclass geven met als titel"Supporting Teachers’ Classroom Implementation of Positive Behavior Support to Promote Sustainability ".

    Dr. Simonsen is een universitair hoofddocent Speciaal Onderwijs aan de Neag School of Education en is co-directeur van het Center for Behavioral Education and Research (CBER; www.cber.org) aan de Universiteit van Connecticut.

    PBS Europe Network Meeting en Preconferentie Onderzoek Symposium


    4 sprekers tonen hun PBS onderzoek binnen Europa.

    Programma Preconferentie Onderzoek Symposium 9-11-17:

    13.00-13.15Introductie en welkom
    13.15-13.451e spreker - prof. dr. Anna Maria Hintz
    (University of Siegen)
    13.45-14.152e spreker - dr. Lefki Kourea (University of Cyprus)
    & dr. Ivana Batalero Kokic (University of Split tbc)
    14.15-14.30Discussie
    14.30-15.00Pauze
    15.00-15.303e spreker - drs. Monique Nelen
    (Windesheim University of Applied Science, tbc)
    15.30-16.004e spreker - dr. Lorene Prigent (France)
    prof. dr. Hannu Savolainen (University of Jyvaskyla, Finland, tbc)
    16.00-16.15Discussie
    16.15-16.45Evaluatie
    17.00Inloop Masterclass

    Programma Masterclass donderdag 09-11-17:

    17.00-17.30Inloop met voorgerecht
    17.30-19.00Masterclass "Supporting Teachers’ Classroom Implementation
    of Positive Behavior Support to Promote Sustainability"
    19.00-19.45Buffet
    19.45-20.45Masterclass vervolg
    20.45-21.00Afsluiting met nagerecht

    Programma Conferentie vrijdag 10-11-17:

    09.30-10.00Inloop
    10.00-10.15Welkom en opening
    10.15-11.15Keynote "Classroom PBIS: Make Every Moment Count"
    11.15-11.30Korte pauze
    11.30-12.45Workshopronde 1
    12.45-13.30Lunch met informatiemarkt
    13.30-14.45Workshopronde 2
    14.45-14.55Overgang workshop 2 naar workshop 3
    14.55-16.10Workshopronde 3
    16.10-16.40Afsluiting met borrel/hapje

    Innovatieprijs SWPBS

    Heb jij een good practice ontwikkeld voor jouw school/ samenwerkingsverband of onderzoek gedaan binnen het gedachtegoed van SWPBS?
    Dan nodigen wij je van harte uit om mee te laten dingen naar de SWPBS innovatie prijs.

    Drie genomineerden krijgen gratis toegang tot de SWPBS conferentie op vrijdag 10 november 2017 in Utrecht.
    De winnaar wordt tijdens dit congres bekend gemaakt en ontvangt ook een boek naar keuze.

    Hoe kun je meedingen?

    In 2016 heeft Femke van der Meer van NSG Groenewoud te Nijmegen met het “Project Van een fixed mindset naar een growth mindset binnen SWPBS” gewonnen.

    English site
    Aanmelden
    Programma & workshops

    Kosten en aanmelden

    Preconferentie € 50
    Masterclass € 100
    Conferentie € 220 - bij inschrijving voor 01-09-17: € 195

    Locatie

    Cursus- en vergadercentrum Domstad
    Koningsbergerstraat 9
    3531 AJ Utrecht

    Bezoek de algemene website SWPBS

    Validatie Masterclass Validatie Masterclass Validatie conferentie Validatie conferentie

    Twitter

    #swpbsconferentie

    Symposium PBS en Sociale Veiligheid in het Speciaal Onderwijs

    Deelnemers kunnen vanaf workshopronde 2 kiezen voor deelname aan het symposium.


  •   Workshopronde 1 SWPBS 10-11-17
    1.De PestPlotter en Lesson Study: Samen krachtige PBS-proof lessen tegen pesten ontwerpenJeroen Pronk, Peter Zeeman & Berber Klein
    2a.“Towards An Inclusive Education” Can PBIS Support the Inclusion of Refugee Students?Lale Hazar & Lia Yuanidi Gürün
    2b.Integrating PBIS and Restorative PracticesLaura Mooiman
    3."Positive BEHAVIOR Support: Focus on the Behavioral Principles Underlying Positive Behavior Support Practices"Brandi Simonsen
    4.Het belang van waarderenBrandi Simonsen
    5.Stop met PBS, leerlingen kunnen dat beter!Maarten van Zwetselaar
    6.Een schooljaar SWIS resultaten van Nederlandse scholenMarsha Philpsen
    7.‘Perpectiefcirkelen’ met de MBO-Entree, hoe komen we tot eenduidige afspraken!Elle van Meurs & Debbie Verveerd
    8.Planmatig samenwerken met ouders op groen, geel en roodThecla Radersma & Annemieke den Exter
    9.Ingrediënten van een duurzaam, kwaliteitsvol SWPBS-beleidGilbert Deketelaere
    10.Good Practices VOThijs Brouwer
    11.PBS binnen een 12 uursvoorziening, hoe werkt dat?Anne van Assema & Bouke van Spigt

  •   Workshopronde 2 SWPBS 10-11-17
    12a.Implementing Facility-Wide Positive Behavior Supports in Juvenile Justice SettingsBrenda Scheuermann
    12b.SWPBS, Mental Health and Wellbeing – A whole Schoole ApproachGøye Thorn Svendsen
    13a.PBS in French speaking BelgiumCaroline Deltour
    13b.Culture versus Kultur, PBIS in Zuid-DuitslandDik van Donselaar & Johanna Hillman
    14.PBS: de school als kliniek?Joke Kamstra & Berndine de Wolff
    15.SPBS in de wijk in Rotterdam: een positieve wijkaanpak duurzaam neerzettenEmilie van Leeuwen, Marlieke de Groot & Angelique Ruijs
    16.Werk niet harder, maar slimmer!Wendy Nelen & Monique Nelen
    17.Start early!Margreet van Oudheusden
    18.PBS functioneringsgesprek: talentgesprekRene Huitink
    19.Good Practices POTineke Wolters
    20.Symposium PBS en Sociale Veiligheid in het Speciaal OnderwijsBijker, J.; Kok, C.; Assem, A. van; Rijkers, G.
    21.Sociale veiligheidslessen/ pestpreventie PBS – de praktijkInge Reijnders

  •   Workshopronde 3 SWPBS 10-11-17
    24a.British Institute of Learning Disabilities’ Centre for the Advancement of PBS (CAPBS): Supporting of the implementation of school-wide PBS in special schools.Sarah Leitch& Tom Evans
    24b.Moving toward creating schools as host environments: ‘Index for Inclusion’ and ‘SWPBS’Angeliki Liasidou, Lefki Kourea & H. Phtiaka
    25a.“Caught being kind!” – Implementing and evaluating different types of positive peer reporting in heterogeneous classrooms.Michael Paal & Anna Maria Hintz
    25b.“Student Power In Creating a Positive School Climate”Tanju Yildrim & Meltem Senocak
    26Het belang van waarderenHet Schoolportret SWPBS in de praktijkBerndine de Wolff & Joke Kamstra
    27.Duurzame implementatie bevorderen met PBS-intervisie op basis van beeldenLinda Dagloonder, Pien Koppers & Gracia Mahabier
    28.Feedback: de rol van beeldvormingLinda van den Bergh
    29.De Eerste Stap, samen werken aan positief gedrag bij jonge kinderenDoetina Meijer & Monique Baard
    30.PBS en een fusie, hoe doe je dat?Jeroen Goutier
    31.PBS: is het team er wel klaar voor?Annegien Simis & Tessa Kras
    32.PBS in de klas en de verbinding tussen pedagogische en didactische verwachtingenPim Kalkman
    33.Good Practices Jeugdzorg en SOJody van den Biggelaar, Annemiek Dijksen & Marieke Egberink
    34.Symposium PBS en Sociale Veiligheid in het Speciaal Onderwijs

  • SWPBS Masterclass en Conference (09-11-2017 & 10-11-2017, Utrecht)

    The Windesheim Expertise Centre for PBS (Windesheim University of Applied Sciences) and the Fontys University of Applied Sciences (Kenniscentrum Gedrag) will organise/are organising the 9th annual Dutch Conference on School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) on November 10th 2017 in Utrecht. The conference is organised with a special international strand.

    On November 9th 2017 a PBS Europe Network Meeting, a pre-conference Research Symposium and a pre-conference Masterclass, will also take place in the same venue in Utrecht.

    Theme of the conference

    PBS strategies and sustainability on all three Tiers

    Masterclass en keynote Brandi Simonsen

    Our main speaker is Dr. Brandi Simonsen, Associate Professor at the University of Connecticut, US.

    She will deliver two presentations:
    Dr. Simonsen’s presentation at the masterclass on November 9th focuses on sustainability and teacher professional development. Her keynote on November 10th will focus on classroom procedures.

    PBS Europe Network Meeting and Pre-Conference Research Symposium

    The PBS Europe Network Meeting is for Network members only. It will be organised prior to the Pre-Conference. Membership is open for all professionals interested in implementation and research on PBS throughout Europe. If you are interested and want to join, please email dr. Sui Lin Goei (sl.goei@windesheim.nl) or dr. Lefki Kourea (kourea.lefki@ucy.ac.cy).

    PBSE Network Meeting 9-11-17

    10.00-12.30 PBSE Network Meet
    12.30-13.00 Lunch

    Pre-conference 09-11-17: European Research Perspectives on PBS Implementation

    13.00-13.15Intro and welcome by dr. Sui Lin Goei (Windesheim/
    VU Amsterdam) and dr. Lefki Kourea (University of Cyprus)
    13.15-13.451st speakerprof. dr. Anna Maria Hintz
    (University of Siegen)
    13.45-14.152nd speaker dr. Lefki Kourea (University of Cyprus)
    & dr. Ivana Batalero Kokic (University of Split tbc)
    14.15-14.30Discussion
    14.30-15.00Teabreak
    15.00-15.303rd Speaker Monique Nelen MsC
    (Windesheim University of Applied Science, tbc)
    15.30-16.004th Speaker dr. Lorene Prigent (France) & prof. dr.
    Hannu Savolainen (University of Jyvaskyla, Finland, tbc)
    16.00-16.15Discussion
    16.15-16.45Lessons Learned and Wrap Up
    17.00Start Masterclass

    Programme Masterclass 9-11-17

    17.00-17.30Welcome and starter
    17.30-19.00Masterclass: start
    19.00-19.45Main course: buffet
    19.45-20.45Masterclass: continuation
    20.45-21.00Wind up with dessert

    Programme Conference 10-11-17

    09.30-10.00Coffee and tea
    10.00-10.15Welcome and opening
    10.15-11.15Keynote
    11.15-11.30Break
    11.30-12.45Workshops round 1
    12.45-13.30Lunch and information market
    13.30-14.45Workshops round 2
    14.45-14.55Transition
    14.55-16.10Workshops round 3
    16.10-16.40Conclusion with drinks and snacks
    Registration
    Programme & workshops

    Costs

    Pre-Conference Research Symposium € 50
    Masterclass € 100
    Conference € 220 - registration before 01-09-17: € 195

    Programme conference 2016. A new programme will be available in July 2017.

    Location

    Cursus- en vergadercentrum Domstad
    Koningsbergerstraat 9
    3531 AJ Utrecht

    Twitter

    #swpbsconferentie


  •   Workshopround 1 SWPBS 10-11-17
    2a.“Towards An Inclusive Education” Can PBIS Support the Inclusion of Refugee Students?Hazar, L & Yuanidi Gürün, L.
    2b.Integrating PBIS and Restorative PracticesMooiman, L.
    3."Positive BEHAVIOR Support: Focus on the Behavioral Principles Underlying Positive Behavior Support Practices"Simonsen, B.

  •   Preconference SWPBS 9-11-17

    1st Speaker

    Emerging (SW-)PBS in Germany: Current Efforts Towards the Culturally Sensitive Adaptation, Implementation and Evaluation in the German Education System.
    Prof. Dr. A.M. Hintz & Dipl.-Soz. M. Paal

    Abstract
    The transformation process towards inclusive education as well as increased numbers of refugees over the last three years (e.g., caused by Syrian and Middle Eastern crisis) have led to a more heterogeneous student population (esp. in general education schools) in the German school system. These developments pose various challenges especially for school professionals. A systems-change approach like School-wide Positive Behavior Support that features a prevention oriented multi-tiered system of support might be useful to address universal and specific challenges regarding the social integration of all students (esp. those who are at-risk for behavioral problems and school failure).
    With this presentation, current efforts in Germany regarding the culturally sensitive adaptation, implementation and evaluation of SWPBS in the German education system will be illustrated. Hereby, the presenters will focus on the results of different classroom-based implementation.

    Bio
    Anna-Maria Hintz is a professor at the University of Siegen (Germany) in the Department of Education and Psychology. Here she conducts research and teaches coursework related to learning disabilities (LD) and emotional and behavioral disorders (EBD). One of her research interests is the cultural-sensitive adaptation of (School-wide) Positive Behavior Support in the context of different school settings.

    Michael Paal works as a research assistant at the University of Siegen (Germany) in the Department of Education and Psychology since January 2014. His work includes teaching and research in the field of special education and inclusive schooling at the chair of professor Anna-Maria Hintz. His main research interests relate to social equality in educational attainment, inclusive schooling, research methodology and positive behavior support.

    2nd Speaker

    Efforts to Explore European Staff Views on Behavior and Discipline within SWPBS Framework
    Lefki Kourea, Ph.D. & Ivana Kokic, Ph.D.

    Abstract
    Increasing policy and practice efforts across Europe are tailored toward re-creating school environments that are inclusive to all students (European Commission, 2017; Booth & Ainscow, 2011).
    A number of school-wide models have been proposed and have been researched to provide an equitable and qualitative education to all students (e.g., Index for Inclusion, Dynamic Model of School Effectiveness). Recently, there has been an increased interest in transferring and adapting the American School-wide Positive Behavior Support (SWPBS) across various European school settings. Given the cultural differences between American and European contexts, this study purports to explore European school staff views on behavior and discipline based on the SWPBS framework. Utilizing a range of qualitative and quantitative data, the study compared and contrasted the behavioral views of 431 school members across five European countries. Results and implications for practice are discussed based on existing literature findings.

    Bio
    Lefki Kourea, Ph.D. is Research Scientist at the University of Cyprus. Lefki earned her doctorate from the Ohio State University in the area of Special Education/ Applied Behavior Analysis. Her current teaching and research interests include effective culturally responsive academic and behavioral interventions for students with mild disabilities within a multi-tiered system of supports. Currently, Lefki is collaborating with colleagues across Europe to expand implementation and research efforts of the School-wide Positive Behavior Support framework in several countries.

    Ivana Batarelo Kokic, Ph.D. is Associate Professor of Pedagogy at the University of Split, Faculty of Humanities and Social Sciences. Ivana received her doctorate in Curriculum and Instruction from Arizona State University in the area of Special Education. Ivana teaches courses in gifted education, distance education, adult education, comparative education, and educational policy. Her current research focuses on the social inclusion and digital literacies.

    3rd Speaker

    What does SWPBS look like in Dutch schools?
    Monique Nelen MSc

    Abstract
    With the introduction of SWPBIS in the Netherlands, cultural adjustments were made to make this school-wide approach fit into the Dutch educational context. Most adjustments concerned procedures, rather than core features of SWPBS. Fidelity of implementation is crucial to achieve results intended, such as positive school climate and reduction of behavior incidents, and can be assessed with fidelity measures. In this presentation, I will report on our study, in which we evaluated the implementation of SWPBS in the Netherlands by using two fidelity measures: the SWPBIS Tiered Fidelity Inventory (TFI) and the School-wide Evaluation Tool (SET). The TFI was completed by the SWPBS leadership team under supervision of an external SWPBS coach in 133 Dutch elementary schools. Within two weeks, an external assessment took place in the same schools by using the SET. Results show that, although there still needs to be work done, all core features are, to a greater or lesser extent, visible in Dutch schools.

    Bio
    Monique Nelen (1964) graduated in 1988 at Leiden University, the Netherlands, in Clinical Child and Adolescent studies. At first, she worked for 10 years in residential care institutes for children with severe problem behavior. In 1999 she started working for the Master of Special Educational Needs at Windesheim University of Applied Sciences in Zwolle. She was involved in SWPBS in the Netherlands direct from the start in 2008. She has conducted several SWPBS related practice based studies. In 2015 she started her PhD research. The subject is the relation between student outcome results and implementation fidelity of SWPBS.

    4th Speaker

    Prigent, dr. L. & Savolainen, prof. dr. H.

  • Meertaligheid EN (3-11-2017, Sittard)

    Op vrijdagmiddag 3 november 2017 organiseren Fontys OSO en Maastricht University voor de derde keer op rij een interactieve themamiddag over meertaligheid. Meld je hier aan.

    De Educational Needs (EN) van de volgende kinderen en jongeren staan centraal:
    ·         meertalig en autisme;
    ·         meertalig en een taalontwikkelingsstoornis;
    ·         meertalig en doof of slechthorend.

    Wetenschappers, professionals, studenten, ervaringsdeskundigen slaan samen een brug tussen wetenschap en praktijk.


    Programma

    Volgt z.s.m. 

    Julie Droeghaag, jeugdstadsdichter Sittard-Geleen, komt een creatieve bijdrage leveren aan het programma.

    *
    Meer informatie over de indeling van de middag en het programma volgt snel. Bekijk daarom regelmatig deze pagina.
    *Deelname aan het programma is gratis.
    *Voor meer informatie mag je contact opnemen met
    Anja van Schijndel.

    Sprekers

    Elma Blom (1972) heeft Nederlands gestudeerd aan de Universiteit Utrecht, waar ze in 2003 ook promoveerde. Na enige tijd als onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam gewerkt te hebben op het gebied van vroege en late tweede taalverwerving, verwierf ze een Marie Curie beurs om onderzoek in Canada te gaan verrichten. Momenteel werkt ze als universitair hoofddocent bij de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, waar ze doceert over taalontwikkeling, meertaligheid en taalontwikkelingsstoornissen. Elma geeft regelmatig lezingen in binnen- en buitenland en heeft vele publicaties op haar naam staan. Haar onderzoek richt zich op de parallelle ontwikkeling van talen, dialecten of registers, het onderscheiden van taalachterstand door meertaligheid en aangeboren taalontwikkelingsstoornis, de invloed van taalomgeving, cognitieve effecten van meertaligheid en diagnostiek bij meertalige kinderen. 

    Beppie van den Bogaerde is vanaf 2013 hoogleraar NGT (Nederlandse Gebarentaal) bij de Universiteit van Amsterdam. Hier onderzoekt zij de verwerving van bimodale tweetaligheid (tweetaligheid in een gesproken taal en een gebarentaal)  van dove en horende kinderen van dove ouders. Hierover heeft zij veel gepubliceerd, samen met Anne Baker. Sinds 2007 is zij Lector Dovenstudies bij Hogeschool Utrecht. Samen met docent/onderzoekers en studenten wordt hier onderzoek gedaan naar de didactiek van NGT-als-L2 onderwijs, naar tolkaspecten en naar de Dovengemeenschap in Nederland.


    Petra Hendriks is hoogleraar Semantiek en Cognitie aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek richt zich op taalbegrip en de ontwikkeling van taalbegrip bij kinderen. In samenwerking met Accare en de afdeling Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen doet ze onderzoek naar de taal- en communicatieproblemen bij kinderen en jongeren met een Autisme Spectrum Stoornis. Door te kijken naar de cognitieve mechanismen die een rol spelen bij de verwerving en het begrip van taal probeert ze meer inzicht te krijgen in de aard van deze taal- en communicatieproblemen.


    Delphine Jacobs is kinderpsychiater. Sinds 2016 maakt ze een doctoraat in het Centrum voor Biomedische Ethiek van de KU Leuven. Daarvoor werkte ze gedurende 15 jaar als klinisch kinderpsychiater in een internaat voor kinderen met chronische kinderpsychiatrische problemen, en in een Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen (voor kinderen tot 6 jaar). Ze doet nu onderzoek aan de hand van interviews van dokters en ouders van een jong kind zonder verstandelijke beperking, met de bedoeling hun persoonlijke manier van begrijpen en ervaren van een diagnose autisme te achterhalen. Ze heeft een bijzondere interesse in de ontwikkeling van jonge kinderen, zowel talig en motorisch, als sociaal en emotioneel.

    Tessel Boerma studeerde aan het University College in Utrecht en heeft daar haar interesse voor de taalwetenschap en taalontwikkeling ontdekt. Na haar bachelor behaald te hebben, is zij begonnen aan de research master 'Linguistics' in Utrecht. Tijdens deze master richtte zij zich op taalontwikkelingsstoornissen bij kinderen en liep ze stage bij Koninklijke Kentalis. In 2013 begon Tessel bij de Universiteit Utrecht aan haar promotieonderzoek over de effecten van een taalontwikkelingsstoornis en meertaligheid op de talige en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Op 27 oktober 2017 zal zij dit proefschrift verdedigen. Na het afronden van haar promotieonderzoek, is Tessel gestart als postdoctoraal onderzoeker bij de Universiteit Utrecht en zet zij haar werk gericht op taalontwikkeling bij klinische populaties voort.



    Met medewerking van:

     

    Datum en Tijd

    Vrijdag 3 november 2017
    Tijd: volgt z.s.m.

    Locatie

    Campus Sittard, Mgr. Claessenstraat 4, Sittard

    Locatiekaart op adres: Campus Sittard, Mgr. Claessenstraat 4, Sittard