Actueel aanbod

  • Landelijke studiedag Klassen- en onderwijsassistenten (13-04-2018, Tilburg)

    Fontys OSO organiseert op vrijdag 13 april 2018 de 13e Landelijke studiedag voor klassen -en onderwijsassistenten.

    Wat kun je op deze dag verwachten?

    Er zijn deskundige sprekers, interessante workshops en er is veel gelegenheid om met én van elkaar te leren. De landelijke studiedag is dé plek voor informatie, motivatie en inspiratie!
    Op basis van de evaluatie van de vorige studiedag is er komend jaar méér keuze in workshops en er is een derde ronde toegevoegd.

    In het onderwijs hebben we dagelijks te maken met gedrags- en leervraagstukken. Het gedrag van de leerling kan enerzijds complex zijn waardoor het leren van de leerling wordt beïnvloed. Anderzijds kan de onderwijsbehoefte op leergebied ingewikkeld zijn waardoor gedragsproblemen ontstaan en onze handelingsverlegenheid toeneemt. Tijdens deze studiedag besteden we aandacht aan mogelijke oorzaken van gedrags- en leervraagstukken. Daarnaast belichten we jouw rol als professional en de begeleidingsmogelijkheden.
       

    Programma

    09.30-10.00 uur Inloop
    10.00-10.15 uur Welkom
    10.15-11.15 uur Eerste workshopronde
    11.15-11.30 uur Korte pauze
    11.30-12.30 uur Tweede workshopronde
    12.30-13.30 uur Lunch
    13.30-14.00 uur Good practice
    14.00-14.15 uur Korte pauze
    14.15-15.15 uur Derde workshopronde
    15.15-16.00 uur Afsluiting met een drankje

    Aanmelden

    Datum en Tijd

    Vrijdag 13 april 2018
    09.30-16.00 uur

    Kosten

    € 160,-
    Bij meer dan 10 aanmeldingen vanuit één school geldt een gereduceerd tarief van € 120,- per persoon.

    Locatie

    Campus Stappegoor, Mollergebouw P1, Professor Goossenslaan 1, 5022 DM Tilburg

    Locatiekaart op adres: Campus Stappegoor, Mollergebouw P1, Professor Goossenslaan  1, 5022 DM Tilburg

    Workshops

  • Kennisplaza (08-03-2018, Den Bosch)

    Kennisplaza voor onderwijsprofessionals

    Op donderdag 8 maart vindt het allereerste Kennisplaza plaats. Het is een initiatief van Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg en is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit alle lagen van het onderwijs.

    Programma

    Het Kennisplaza staat, hoe kan het ook anders, volledig in het teken van onderwijs: kennis delen, workshops volgen, vakgenoten ontmoeten. Het programma wordt binnenkort bekend gemaakt.

    Aanmelden

    Kom alleen, met je collega of je hele team! Deelname is gratis, voor hapjes en drankjes wordt gezorgd. Mail ons voor meer informatie en aanmelden.

    Datum en Tijd

    Donderdag 8 maart 2017
    Tijd: 16.00 - 20.00 uur

    Locatie

    Frans Franssenstraat 15, 5231 MG, Den Bosch

    Locatiekaart op adres: Frans Franssenstraat 15, 5231 MG, Den Bosch
    0_IMG_0646.JPG

    IMG_0643.JPG

    IMG_0637.JPG

  • SWPBS Masterclass en Conferentie (08-11-2018 en 09-11-2018, Utrecht)

    Op 8 en 9 november 2018 organiseert het kenniscentrum Gedrag van Fontys Hogescholen en het Expertisecentrum PBS Windesheim voor de 10e keer de School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Masterclass en Conferentie.

    Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. SWPBS is een raamwerk om goede schoolresultaten te bereiken. De SWPBS aanpak zorgt ervoor dat alle leerlingen de meest effectieve interventies in de klas aangeboden krijgen, waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. SWPBS is geen curriculum en geen methodiek, maar SWPBS biedt een operationeel model dat scholen direct ondersteunt bij effectief onderwijs. SWPBS kan beschouwd worden als een aanpak die antwoord geeft op moeilijke onderwijssituaties.

    Voor wie?

    Conferentie:
    De conferentie is interessant voor iedereen die in of met scholen werkt aan een positief leef- en werkklimaat in de school, dat ten goede komt aan gedrag en leerprestaties van alle leerlingen en aan het werkklimaat voor het personeel.

    Masterclass:
    De masterclass is bedoeld voor management en ondersteuners zoals PBS-coaches, PBS-medewerkers en PBS-specialisten en leden van Zorgondersteuningsteams/ZAT’s die in hun praktijk bezig zijn met SWPBS in de scholen.

    Innovatieprijs SWPBS

    Heb jij een good practice ontwikkeld voor jouw school/ samenwerkingsverband of onderzoek gedaan binnen het gedachtegoed van SWPBS?
    Dan nodigen wij je van harte uit om mee te laten dingen naar de SWPBS innovatie prijs.

    Drie genomineerden krijgen gratis toegang tot de SWPBS conferentie op vrijdag 9 november 2018 in Utrecht.
    De winnaar wordt tijdens dit congres bekend gemaakt en ontvangt ook een boek naar keuze.

    Hoe kun je meedingen?

    logo.JPG

    Kosten en aanmelden

    Masterclass € 100
    Conferentie € 220 - bij inschrijving voor 01-09-18: € 195

    Locatie

    Cursus- en vergadercentrum Domstad
    Koningsbergerstraat 9
    3531 AJ Utrecht

    Bezoek de algemene website SWPBS

    Twitter

    #swpbsconferentie

    SWPBS Conferentie 2017


  • Bijeenkomst Hechtingsproblematiek (24-01-2018)

    Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) en Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teaching (LBRT) regio Limburg werken samen op regionaal niveau.

    Deze samenwerking versterkt het inhoudelijk aanbod voor een brede doelgroep onderwijsprofessionals, zoals leraren PO en VO, intern begeleiders, remedial teachers, ambulant begeleiders, orthopedagogen, Master EN studenten, logopedisten, enz.

    In het kader van deze samenwerking vindt er op woensdag 24 januari 2018 van 19.30 - 21.30 uur een inspirerende, interactieve bijeenkomst plaats met als thema Hechtingsproblematiek.

    Inhoud bijeenkomst

    Hechtingsproblemen worden in het onderwijs niet altijd herkend. Gedrag waarbij sprake is van tekort aan motivatie, angst, depressie, verslaving kunnen veroorzaakt worden door onveilige hechting. Op deze thema-avond leren we problematisch hechtingsgedrag herkennen en krijgen we handvatten hoe met onveilig gehechte kinderen om te gaan.  Ook krijgen we tips om de individuele, klassen- en schoolsituatie gunstig in te richten.

    In het eerste deel van de avond zal ingegaan worden op de ontwikkeling van veilige hechting en verstoorde hechting. Beschermende en risicofactoren komen aan bod. Theorie en filmmateriaal vullen elkaar hierbij aan.

    In het tweede deel van de avond gebruiken we de basiskennis om in een interactief werkcollege vragen uit de praktijk te beantwoorden.

    Actuele informatie rond het thema hechting is o.a. te vinden op: https://www.nji.nl/nl/Kennis/Dossier/Hechting-en-hechtingsproblemen

    Gastspreker

    Deze bijeenkomst wordt verzorgd door Heidi Taubert, klinisch psycholoog.

    image289748583562121901.jpg

    Programma

    19:00- 19:30 uurInloop en registratie
    19:30- 20:15 uurInteractieve workshop
    Korte pauze
    20:30- 21:30 uurVervolg interactieve workshop
    21:30- 22:00 uurMogelijkheid tot informele ontmoeting

    Voor wie?

    Leden LBRT, studenten Master EN Fontys en overige belangstellenden.

  • Bijeenkomst Motoriek (17-04-2018, Sittard)

    Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) en Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teaching (LBRT) regio Limburg werken samen op regionaal niveau.

    Deze samenwerking versterkt het inhoudelijk aanbod voor een brede doelgroep onderwijsprofessionals, zoals leraren PO en VO, intern begeleiders, remedial teachers, ambulant begeleiders, orthopedagogen, Master EN studenten, logopedisten, enz.

    In het kader van deze samenwerking vindt er op dinsdag 17 april 2018 van 19.30 - 21.30 uur een inspirerende, interactieve bijeenkomst plaats met als thema Motoriek

    Inhoud bijeenkomst

    Marie-José de Ridder neemt ons mee in de recente inzichten over thema’s die spelen in de praktijk. Een greep uit vragen die zij in de praktijk verzamelde:

    1.     Het voorbereidend schrijven;

    ·       Wat is het beste aan te leren in groep 1/2, hoofdletters, schrijfletters op de juiste wijze, of juist loslaten. Heeft veel kleuren (arceren, patronen, mandala’s) een meerwaarde?

    2.     Het aanleren van het schrijven;

    ·       Wat doe je met omkeringen? Wanneer ga je het corrigeren en wat is de beste aanpak hierbij voor dyslectische kinderen? Het schrijven van letters/cijfers, welke aanpak werkt?

    3.     Het voortgezet technisch schrijven;

    ·       Een hardnekkige “foute” pengreep; wat te doen? Hoe beoordeel je schrijfproducten en hoe kun je kinderen hierbij betrekken? Wat is de relatie tussen schrijven en lezen en heeft het nog zin om schrijfles te geven in dit digitale tijdperk?

    Spreker

    Deze bijeenkomst wordt verzorgd door Marie-José de Ridder, docent Fontys OSO en lid van de klankbordgroep SchrijvenNL

    image6930572954551195599.jpg

    Programma

    19:30-20:15 uurInteractieve workshop
    20:30-21:30 uurVervolg interactieve workshop
    21:30-22:00 uurMogelijkheid tot informele ontmoeting

    Voor wie?

    Leden LBRT, studenten Master EN Fontys en overige belangstellenden.