Actueel aanbod

  • Studiedag Klassen- en onderwijsassistenten (07-04-2017, Tilburg)

    Klassen- en onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn een onmisbare schakel in het (speciaal) basis- en (speciaal) voortgezet onderwijs. Jullie zijn van harte uitgenodigd op deze 12e landelijke studiedag. De landelijke studiedag is dé plek voor informatie, motivatie en inspiratie! Er zijn deskundige sprekers, interessante workshops voor alle werkvelden en er is veel gelegenheid om met én van elkaar te leren. Er is dit jaar ook een workshop die specifiek gericht is op het V(S)O.   

    Gedragsvraagstukken

    In het onderwijs hebben we dagelijks te maken met gedragsvraagstukken rondom leerlingen. Het gedrag van de leerling kan complex zijn, waardoor onze handelingsverlegenheid toeneemt. Tijdens deze studiedag besteden we aandacht aan mogelijke oorzaken van complex gedrag. Daarnaast belichten we jouw rol als professional en de begeleidingsmogelijkheden.      

    Programma

    09.30-10.00 uur Inloop
    10.00-10.10 uur Dagvoorzitter: Yvonne Richards
    10.10-11.15 uur Gedragsvraagstukken en professioneel handelen door Yvonne Richards
    11.15-11.30 uur Pauze
    11.30-12.30 uur Eerste workshopronde
    12.30-13.30 uur Lunch
    13.30-14.00 uur Good practice: Anouk Middelkoop- van Erp
    14.00-14.15 uur Pauze
    14.15-15.15 uur Tweede workshopronde

    Workshops

    1. Gedragsproblematiek (o.a. agressie) en structuur in het V(S)O - Astrid Lindenburg

    2.  Het brein: gedrag en aanpak. - Marcel van de Wiel

    3. Trauma sensitief onderwijs - Do Quekel

    4. Complex gedrag door taalproblemen - Anouk Middelkoop- van Erp   

    Bekijk de inhouden van de workshops.

    Aanmelden

    Datum en Tijd

    Vrijdag 7 april 2017
    09.30-16.00 uur

    Kosten

    € 160,-

    Locatie

    Campus Stappegoor, Mollergebouw P1, Professor Goossenslaan 1, 5022 DM Tilburg

    Locatiekaart op adres: Campus Stappegoor, Mollergebouw P1, Professor Goossenslaan  1, 5022 DM Tilburg


  • Workshop Tweetaligheid en cognitie (12-04-2017, Sittard)

    Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) en Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teaching (LBRT) regio Limburg werken samen op regionaal niveau. Deze samenwerking versterkt het inhoudelijk aanbod voor een brede doelgroep onderwijsprofessionals, zoals leraren PO en VO, intern begeleiders, remedial teachers, ambulant begeleiders, orthopedagogen, Master EN studenten, logopedisten, enz. In het kader van deze samenwerking vindt op woensdag 12 april 2017 een bijeenkomst plaats met als thema: ‘Tweetaligheid en cognitie’

    Inhoud bijeenkomst

    Mevr. Leonie Cornips vertelt in deze workshop meer over vooroordelen en misverstanden rondom meertaligheid en waar deze vandaan komen. Hoe komt het dat meertaligheid als een probleem ervaren wordt? Is het zo dat meertalige kinderen inclusief dialectsprekende kinderen automatisch een taalachterstand hebben? Om die vraag te beantwoorden vertelt zij over recent onderzoek naar cognitie en dialectsprekende kinderen in Limburg en Friesland. Hoe kan de onderwijspraktijk recht doen aan meertaligheid als een kerncompetentie van kinderen? Veel basisscholen introduceren Engels als onderwijstaal. Wat zijn de eerste resultaten van dit tweetalig Engels-Nederlands onderwijs en wat zegt dat over andere didactische meertalige werkvormen die mogelijk zijn?

    Gastspreker

    Prof. Dr. Leonie Cornips  is onderzoeker sociolinguïstiek aan het Meertens Instituut (KNAW) in Amsterdam en hoogleraar Taalcultuur in Limburg aan de Universiteit van Maastricht. Voor De Limburger/Limburgs Dagblad schrijft zij tweewekelijkse columns die vaak meertaligheid als onderwerp hebben.

    Programma

    19.00 uur Inloop
    19.30-21.30 uur Workshop met korte pauze
    21.30-22.00 uur Gelegenheid tot napraten

    Voor wie?

    Leden LBRT, studenten Master EN Fontys en overige belangstellenden.

  • SWPBS Masterclass en Conferentie (09-11-2017 en 10-11-2017, Utrecht)

    Op 9 en 10 november 2017 organiseert het kenniscentrum Gedrag van Fontys Hogescholen en het Expertisecentrum PBS Windesheim voor de 9e keer de School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)-conferentie.

    Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. SWPBS is een raamwerk om goede schoolresultaten te bereiken. De SWPBS aanpak zorgt ervoor dat alle leerlingen de meest effectieve interventies in de klas aangeboden krijgen, waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. SWPBS is geen curriculum en geen methodiek, maar SWPBS biedt een operationeel model dat scholen direct ondersteunt bij effectief onderwijs. SWPBS kan beschouwd worden als een aanpak die antwoord geeft op moeilijke onderwijssituaties.

    Keynote

    De keynote zal dit jaar verzorgd worden door Brandi Simonsen en zal gaan over de praktische kant van Sustainability & Professional development.

    Dr. Simonsen is een universitair hoofddocent Speciaal Onderwijs aan de Neag School of Education en is co-directeur van het Center for Behavioral Education and Research (CBER; www.cber.org) aan de Universiteit van Connecticut. Zij is ook de co-coördinator van het noordoosten PBIS Network, en ze is een partner van de National Technical Assistance Center on Positive Behavior Interventions and Supports (PBIS; www.pbis.org). Dr. Simonsen is momenteel de vice-voorzitter van de Association for Positive Behavior Support (www.apbs.org).

    Programma Masterclass donderdag 09-11-17:

    17.00-17.30 uurInloop met voorgerecht
    17.30-19.00 uurMasterclass
    19.00-19.45 uurBuffet
    19.45-20.45 uurMasterclass vervolg
    20.45-21.00 uurAfsluiting met nagerecht

    Programma Conferentie vrijdag 10-11-17:

    09.30-10.00 uurInloop
    10.00-10.05 uurWelkom
    10.05-10.15 uurOpening
    10.15-11.15 uurKey note
    11.15-11.30 uurKorte pauze
    11.30-12.45 uurWorkshopronde 1
    12.45-13.30 uurLunch met informatiemarkt
    13.30-14.45 uurWorkshopronde 2
    14.45-14.55 uurOvergang workshop 2 naar workshop 3
    14.55-16.10 uurWorkshopronde 3
    16.10-16.40 uurAfsluiting met borrel/hapje

    Voor wie?

    Conferentie:
    De conferentie is interessant voor iedereen die in of met scholen werkt aan een positief leef- en werkklimaat in de school, dat ten goede komt aan gedrag en leerprestaties van alle leerlingen en aan het werkklimaat voor het personeel.

    Masterclass:
    De masterclass is bedoeld voor management en ondersteuners zoals PBS-coaches, PBS-medewerkers en PBS-specialisten en leden van Zorgondersteuningsteams/ZAT’s die in hun praktijk bezig zijn met SWPBS in de scholen.


    Kosten en aanmelden

    Conferentie € 220
    Masterclass € 100

    Programmaboekje en workshopkeuzes conferentie 2016. In juli 2017 wordt hier nieuwe informatie geplaatst.

    Locatie

    Cursus- en vergadercentrum Domstad
    Koningsbergerstraat 9
    3531 AJ Utrecht

    Bezoek de algemene website SWPBS

    Validatie Masterclass Validatie Masterclass Validatie conferentie Validatie conferentie

    Twitter

    #swpbsconferentie


  • Conferentie 10xBETER

    Het Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) en de Fontys Hogeschool Kind en Educatie (HKE) geven alumni een podium voor het delen van praktijkontwikkelingen. Deze praktijkontwikkelingen zijn tot stand gekomen dankzij onderzoek dat voor het behalen van de mastergraad noodzakelijk is. 

    Onderzoeksprijs

    Op deze dag reiken we ook de onderzoeksprijs '10xBETER' 2017 uit. De beste drie onderzoekers worden bijzonder in het zonnetje gezet en ontvangen daarnaast een geldprijs die besteed kan worden aan verder onderzoek. 

    Programma

    13.30-13.50 uurOntvangst met koffie/thee
    14.00-14.15 uurOpening door lector
    14.20-15.45 uurWorkshopronde 1 en 2
    15.50-16.20 uurLezing lector
    16.20-16.55 uurUitreiking onderzoeksprijs & presentatie Magazine '10keerbeter'
    17.00 uurToost op '10 genomineerden' in ‘Proost’

  • Avondacademie (16-05-2017, Eindhoven)

    We leven in een tijd van grote maatschappelijke uitdagingen. De samenleving heeft daarbij hoge verwachtingen van het onderwijs. Om daaraan tegemoet te kunnen komen, hebben we excellente leraren, leiders en specialisten nodig. Professionals die een leven lang onderzoekend blijven leren, van en met elkaar.

    Fontys organiseert de avondacademie. Tijdens deze avond wordt, op basis van (actuele) thema’s een bijdrage geleverd aan het vergroten van de inhoudelijke expertise van onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO, HBO). Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden voor inspiratie, uitwisseling, intervisie en casuïstiek.

    Programma

    18.45-19.00 uurOntvangst met koffie/thee
    19.00-19.10 uurOpening door Mariette Haasen
    19.10-20.10 uurWorkshopronde 1: Inspireren
    20.10-20.25 uurPauze en mogelijkheid tot uitwisseling
    20.25-21.30 uurWorkshopronde 2: Intervisie en uitwisseling op thema

    Workshops

    TitelSpreker
    Autisme een uitdaging die pastJan Schrurs
    Samen werken aan gedragJacqueline van Swet en Yvonne Richards
    Praktijkgericht, professioneel en inzichtelijk leerontwikkeling analyseren en communiceren m.b.v. DLE-ToolJacqueline Kniepstra (Master SEN) en Dirk Kniepstra
    Inspireren van leerlingenKlaas-Jan Kuper
    Opbrengstgericht spelenAleid Beets Kessens