Landelijke studiedag klassen- en onderwijsassistenten
Over de studiedag
De Landelijke studiedag klassen- en onderwijsassistenten vindt dit studiejaar plaats op 12 april 2024.
Het thema van dit jaar: Kansengelijkheid
Tijdens de studiedag zijn er deskundige sprekers, interessante workshops en er is veel gelegenheid om met én van elkaar te leren. De landelijke studiedag is de plek voor informatie, motivatie en inspiratie.
Programma
Vrijdag 12 april 2024
- 10.00 - 10.15 uur: Opening
- 10.15 - 11.00 uur: Plenaire opening
- 11.00 - 11.15 uur: Koffie/thee
- 11.15 - 12.30 uur: Workshopronde 1
- 12.30 - 13.30 uur: Lunch
- 13.30 - 14.45 uur: Workshopronde 2
- 14.45 - 15.00 uur: Plenaire afsluiting
Plenaire lezing
Spreker: Redwane Bouttaouane
Redwane Bouttaouane is docent binnen de Master Educational Needs opleiding bij Fontys OSO. Daarnaast is Redwane werkzaam bij Stichting Het Leerinstituut en verzorgt hij professionaliseringstrajecten die o.a. in het po, vo en mbo inzetten op het hebben- en tonen van hoge en positieve verwachtingen. Op basis van onderzoek in de onderwijspraktijk heeft hij het boek
‘Benut het leerpotentieel van alle leerlingen’ geschreven. Tijdens de LSKA 2024 zal hij tijdens een interactieve lezing verschillende onderdelen uit zijn boek bespreken. Er wordt stilgestaan bij wat het effect is van hoge en positieve verwachtingen op de leerprestaties en het leergedrag van leerlingen en hoe je vanuit je rol als klassen- en/of onderwijsassistent hierop in kan spelen in jouw onderwijspraktijk.
Workshops
Meertaligheid in de klas
Tijdens deze workshop besteden we aandacht aan de begeleiding van meertalige leerlingen in de klas. De ontwikkeling, de stadia én de factoren die van invloed zijn op de taalontwikkeling worden besproken. Het waarderen van de moedertaal en de manier van communiceren dragen bij aan de taalontwikkeling van het kind. Meertaligheid in de klas betekent ook dat je na moet denken over jouw taalattitude. Wat is je houding ten opzichte van de andere taal? Wat betekent jouw taalattitude voor de begeleiding van deze leerlingen? Kortom: Welkom - Bienvenue – Welkommen – Bonavinuta – Witaj!
Vanuit welke ‘bril’ ondersteun jij bij gedrag?
In deze workshop ga je aan de slag met de relatie kijken naar gedrag en het ondersteunen bij gedrag.
Vanuit casussen uit jouw eigen praktijk word je je bewust van de verschillende ‘brillen’ die je op kunt zetten om te komen tot ondersteuning bij gedrag. Welke ‘bril’ past jou? Welke nieuwe inzichten geeft het gebruik maken van een andere ‘bril’ in de ondersteuning bij vragen rondom gedrag?
Wat neem je hiervan mee naar jouw praktijk van morgen?
Is de wereld zoals JIJ het waarneemt?
Een onderwerp vanuit de neuropsychologie is waarneming. Via de zintuigen komt informatie bij ons binnen en op basis van deze informatie handelen we. Maar zien we de wereld wel zoals het is of misschien zoals we willen zien? De manier waarop we naar de wereld kijken, vormt onze verwachtingen en dat vormt weer het gedrag van een ander.In deze workshop doen we een poging om het onmogelijke te doen: onbewust waarnemen bespreken en ervaren. Om uiteindelijk kinderen en collega’s echt te zien.
Het grote Hoge verwachtingen en Kansengelijkheid-spel: Meedoen+Ervaren=Leren
In deze workshop ga je zelf ervaren welke kansen je wel of niet hebt gekregen. Na deze ervaring nemen we de tijd om stil te staan hoe het is om ingedeeld te worden op niveau en wat doet dat met verwachtingen? En natuurlijk maken we de vertaalslag naar jouw praktijk en jouw leerlingen. Wat ga jij nu morgen anders doen? Wie geef jij morgen een kans?
Levend verlies
Er bestaan vele variaties, ervaringen en verhalen waar het gaat over rouw en verlies. Deze workshop is gericht op verlies dat blijft leven, waar je ongemerkt een rouwproces doormaakt wat je zelf maar ook anderen niet als zodanig herkennen. Voorbeelden zijn; leven met je kind met ernstige beperkingen, leven met iemand die verslaafd is, geen contact door verstoorde relaties, echtscheiding, vermissing. Al snel wordt gezegd dat je ‘ermee moet dealen’ of ‘het verwerken’. Wat betekent dat verwerken dan? Hoe kun je een verslaving of beperking van je kind accepteren? Hoe breng je voortdurend de moed en energie op om met de (vaak onvoorspelbare) situatie om te gaan? We verkennen in deze workshop handvatten die er zijn om in zulke situaties houvast te bieden en signalen te herkennen.
Hechtingsstijlen: hoe draag jij bij aan een veilige basis? Bertine de Vroedt
Als onderwijsprofessional heb je te maken met leerlingen die ieder op een eigen manier gehecht zijn. Van veilig tot zeer onveilig. Met welke verwachtingen kijk je naar deze leerlingen? Hoe reageer je op ze?
In deze workshop starten we met een verkenning rondom de vier hechtingsstijlen en staan we stil bij wat dit van jou vraagt. Hoe zorg jij in de praktijk voor een veilige basis voor iedere leerling?
De grote ‘hoge verwachtingen’ spelshow
Kun jij in 60 seconden jouw leerling met autisme beschrijven? Hoe ziet jouw tekening eruit als jij in 180 seconden jouw superkrachten als autismevriendelijke klassen-/onderwijsassistent mag tekenen? En kun jij met hints duidelijk maken wat er op het kaartje staat?
In razend tempo gaan we in deze workshop spelenderwijs aan de slag met het bewust worden van jouw beelden over autisme en over de kansen en mogelijkheden die jij creëert voor de leerling met autisme, verwachtingen en de manier waarop je die verbaal of non-verbaal communiceert.
Aanmelden en kosten
De studiedag zit helaas vol. Je kunt je aanmelden voor de wachtlijst. We nemen contact met je op zodra er een plek vrijkomt.
Kosten
- € 175,- per persoon
Heb je vragen?
Neem contact op met ons bedrijfsbureau