Een behandelprogramma voor overgewicht: een taak voor de school?

Het 2-pagina grote artikel doet verslag van het project WoWIJS (Work Out Wijs In Jouw Stijl), een – curatief - gezondheidsprogramma dat zes jaar geleden werd ontwikkeld binnen het Lectoraat ‘gezonde leefstijl in een stimulerende omgeving’ met lector Tinus Jongert. In de grote steden is één op de vijf kinderen te dik. De gevolgen zijn groot, ook in sociaal en e3conomisch opzicht: minder kan sop goede baan en relatie, worden eerder gepest, voelen zich buitengesloten en vaker depressief.
Negen Haagse scholen zijn van mening dat zij een taak hebben in de strijd tegen overgewicht bij kinderen en voeren dit programma op hun school, binnen lestijden, uit, met in totaal 150 leerlingen. Aan het begin van het schooljaar worden de leerlingen geselecteerd. Sinds dit schooljaar is die selectie lastig. Tot nu toe gebeurde dat op basis van gegevens over lengte en gewicht. Vanwege de wet op de privacy is het niet meer mogelijk om die gegevens (die beschouwd worden als medische gegevens) voldoende beveiligd op school te bewaren. De selectie gebeurt nu ‘op het oog’ door gymleraren. Het artikel beschrijft hoe het programma (met de naam ‘de gezonde club’) op de Gerth van Wijkschool vorm krijgt. Men beoogt een positieve cirkel teweeg te brengen: je eet gezond, je beweegt, je voelt je fitter, bewegen gaat makkelijker, je doet sneller mee met een activiteit en dat motiveert om door te gaan.

Zie ook het artikel:
Jutka Halberstadt & Jaap Seidell (2016), Langetermijn gewichtsbeheersing bij kinderen met (ernstige) obesitas. Behandeling en psychologische aspecten. De Psycholoog. 51, 11,p. 36-46

Uit onderzoek blijkt dat kinderobesitas gepaard gaat met een variëteit aan psychosociale problemen zoals stigmatisering, gepest worden, isolement, angst en depressie. In dit artikel wprdt gepleit voor een integrale aanpak waarbij de hele maatschappij (inclusief scholen) wordt betrokken. Het artikel gaat hier echter verder niet op in. Er wordt gepleit voor behandeling op maat waarbij vier behandelfasen worden onderscheiden: diagnostiek, de behandeling, de onderhoudsfase en, indien nodig, langdurige begeleiding. Uit het beschreven onderzoek blijkt dat duurzame gedragsverandering bij de kinderen met ernstige obesitas (tieners > 100kg, jongeren kinderen 2x zo zwaar als leeftijdgenoten) mogelijk bleek.