Zwarte Piet

NRC Handelsblad benaderde 100 scholen (van de ruim 6000 basisscholen in Nederland) om te horen wat voor Pieten op 5 december op school zouden komen. Veel schooldirecteuren wilde deze vraag niet beantwoorden. Soms gaf men aan dat men het geen serieus onderwerp vond, of dat het te gevoelig was. Scholen bleken verschillende aanpakken te hebben gekozen. Er zijn scholen die geen pietenversiering op de ramen hangen uit angst voor vandalisme of die zich conformeren aan de wens van de plaatselijke Sinterklaas die uitsluitend met zwarte Pieten wil werken. Sommige gemeentes in grote steden hebben beleid ontwikkeld dat de scholen in een aantal jaren moeten veranderen in de richting van meer neutrale pieten. Er zijn ook gemeentes die bij de school / scholen aankloppen voor advies. Een schoolbestuur koos ervoor om de leerlingenraad te laten beslissen over het uiterlijk van de ‘helpers’ van Sinterklaas. Op een andere school beslissen de leerlingen van groep 8, die piet spelen, hoe ze geschminkt willen worden. De discussie lijkt vooral in de Randstad te spelen. Daarbuiten houdt men meer vast aan Zwarte Piet, mede omdat dat gemakkelijker is: die worden niet zo snel herkend.

Het Kabinet heeft op 30-11 in een brief antwoord gegeven op een aantal kamervragen, zoals