4. Aanmoediging

Toelichting

Je daagt leerlingen uit tot zelfreflectie en zelfwaardering door jouw waardering te laten zien. Je kunt denken aan:

  • Je laat zien dat je hoge verwachtingen hebt van de leerlingen en dat je gelooft dat zij de doelen zullen behalen.
  • Je moedigt leerlingen aan om door te zetten, indien nodig met wat hulp.
  • Je geeft veel gemeende complimenten, waarbij je aangeeft wat je goed vindt (bijvoorbeeld de aanpak, de netheid, het werk inhoudelijk)
  • Je uit enthousiasme over de vorderingen van leerlingen.

Praktijk in beeld:

Aan de slag

Bekijk één of meerdere filmpjes.

  • Op welke manier moedigt de leerkracht de leerlingen hier aan?
  • Wat vind je van de manier waarop ze dat doet?
  • Geef jij veel complimenten aan je leerlingen? Zijn de complimenten die je geeft altijd gemeend? Weet de leerling dan ook wat hij of zij precies goed doet?
  • Hoge verwachtingen wil zeggen dat je verwacht dat iedere leerling zich verder kan ontwikkelen. Straal je naar elke leerling uit dat je hoge verwachtingen van hem of haar hebt? Zijn er leerlingen van wie jouw verwachtingen lager zijn? Hoe komt dat?
  • Hoe kunnen aanmoediging en hoge verwachtingen helpen om uitdagend gedrag te voorkomen?