Waarom LIST

Placeholder for Fontys video
'Zelf zijn we helemaal geen lezers, maar onze zoon pakt nu iedere avond zelf een leesboek, omdat hij het leuk vindt. Ik wou dat ze vroeger mij wat meer hadden kunnen motiveren.'
Ouder, leerling groep 5, OBS Hartenaas Grave

Waarom LIST?

Al jaren neemt de zorg over het leesniveau van onze leerlingen toe. Bovendien blijken Nederlandse leerlingen beduidend minder leesplezier te ervaren dan leerlingen uit veel andere landen. Terwijl we weten dat leerlingen die plezier hebben in lezen, vaak meer en beter lezen. Oefenen met plezier, zingeving en gevoel van competentie dragen wezenlijk bij aan leesontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat veel leesproblemen voorkomen kunnen worden als het onderwijsaanbod van goede kwaliteit is. Zo werkt LIST aan een positieve leesspiraal: lezen wordt weer leuk, het zelfbeeld en competentiegevoel stijgen, er wordt meer gelezen en dit draagt weer bij aan een goede leesontwikkeling.

Om dit te bereiken is vanaf 2008 de succesvolle leesmethodiek LIST ontwikkeld.