PROMs en PREMs als gezondheidsuitkomsten VBHC

Wat is waarde van zorg? Hoe meet je waarde van zorg? Wanneer meet je dit? Wat verwacht de patiënt/cliënt?

Al jaren worden patient reported outcome measures (PROMs), veelal in de vorm van vragenlijsten, gebruikt in de Nederlandse gezondheidszorg om de effectiviteit (uitkomst) van behandelingen vanuit het perspectief van de patiënt (of cliënt) in kaart te brengen. Daarnaast maken patient reported experience measures (PREMs) inzichtelijk hoe patiënten/cliënten de zorg hebben ervaren. Waar PROM-vragenlijsten dus de waardering van de uitkomst van een behandeling vanuit het patiënt perspectief vaststelt, geven PREM-vragenlijsten inzicht in de ervaring met het gehele zorgproces. Op papier een duidelijk onderscheid, maar in de praktijk door patiënten vaak niet als zodanig herkend. Bijvoorbeeld in een chronisch zorgtraject kunnen aspecten, zoals informatievoorziening en shared decision making, uit het zorgproces door patiënten als uitkomst worden gezien. Om dit te ondervangen worden door het International Consortium for Health Outcomes Measurement (ICHOM) indicatorensets ontwikkeld waarin zowel PROMs als PREMs zijn opgenomen.

Binnen deze innovatieve onderzoekslijn ligt de focus op het in kaart brengen van relevante gezondheidsuitkomsten met betrekking tot Value Based Health Care (VBHC). Meer specifiek betekent dat onder andere het beoordelen van de waarde van bestaande PROMs en PREMS, alsmede het her/door-ontwikkelen van PROMs en PREMs om waarde van zorg in kaart te kunnen brengen. Het Máxima MC te Eindhoven heeft een grote dataset aan PROMs beschikbaar voor onderzoek, op het gebied van behandelingen van het bewegingsapparaat en oncologie. Hier ligt dan ook het startpunt van onderzoek met als uiteindelijke doel de ontwikkeling van een dashboard van gezondheidsuitkomsten om de waarde van zorg transparant in kaart te brengen vanuit verschillende perspectieven.