Tolbrug / Jeroen Bosch Ziekenhuis

Over Tolbrug

Tolbrug is een resultaatverantwoordelijke eenheid (RVE) van het Jeroen Bosch Ziekenhuis en is georganiseerd in zes units met gespecialiseerde behandelteams. Tolbrug biedt paramedische ziekenhuiszorg en revalidatiezorg. Iedere unit wordt duaal aangestuurd door een unithoofd en een (medisch) coördinator en is georganiseerd rondom verschillende aandachtsgebieden. De directie van Tolbrug rapporteert aan de raad van bestuur van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Er werken circa 200 fte bij Tolbrug Specialistische Revalidatie en Paramedische Ziekenhuis Zorg van het JBZ.


Missie, visie en uitganspunten

Binnen Tolbrug paramedische ziekenhuiszorg en medisch specialistische revalidatie wordt gewerkt volgens het principe Revalideren = Leren. De paramedische ziekenhuiszorg en revalidatiegeneeskunde zijn bij uitstek sectoren die hun kracht en bestaansrecht ontlenen aan een multidisciplinaire en interdisciplinaire samenwerking.


Over het Interdisciplinair Zorg Innovatie Centrum (ZIC) Het Interdisciplinair Zorg Innovatie Centrum (ZIC) is een krachtige leer-, werk-, en zorgomgeving waar medewerkers en studenten van de diverse opleidingen (welzijn, (para)medisch, psychosociale dienstverlening) interdisciplinair samenwerken rondom behandel- en leerprocessen van patiënten en waar continue aandacht is voor zorgverbetering, onderzoek en innovatie. Het multidisciplinair opleiden is een katalysator voor het interdisciplinair werken en leren binnen Tolbrug en het JBZ. Zorg verlenen, behandelen, leren, onderzoeken en innoveren staan in deze leersetting centraal.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.


Motto van de organisatie

"De revalidant, de professional en organisatie samen in balans, in hun kracht en in regie."


Onze visie op opleiden

Het interdisciplinair ZIC is een omgeving waarin:

  • Patiënten/revalidanten met hun hulp- en leervragen staan centraal en krijgen de best mogelijke patiëntgerichte/revalidantgerichte begeleiding en leeromgeving;
  • Er wordt interdisciplinair samen gewerkt in een multidisciplinaire setting ten behoeve van de behandeling van de patiënt;
  • Leren en werken is in samenhang met elkaar en we dagen uit tot verbeteren en vernieuwen van onze behandeling en begeleiding;
  • Medewerkers en studenten werken samen volgens een veilig leerklimaat aan verbetering van zorg;
  • Medewerkers hebben plezier en uitdaging in hun werk en bieden kwalitatief goede persoonsgerichte behandeling en begeleiding.

Er is een vast dagdeel (woensdagmiddag) voor leer activiteiten in de vorm van interdisciplinaire lessen en workshops. Het zijn activiteiten voor studenten en medewerkers. Te denken aan de volgende activiteiten: Leerprocesbegeleiding (LPB-lessen), Intervisiebijeenkomsten in multidisciplinaire groepen, klinische lessen, inputlessen, casuïstiek besprekingen.



Wat zijn de gemeenschappelijke onderzoeks- innovatielijnen?

De principes van practice development, wetenschappelijk onderbouwd werken en doelmatige en kostenbewuste zorg (value-based healthcare4) vormen de uitgangspunten voor het verbeteren en innoveren van onze dagelijkse praktijk.

Alle medewerkers (lees ook studenten, docenten, etc.) van het interdisciplinaire ZIC zijn betrokken bij het verbeteren, onderzoeken en innoveren. Projecten waar studenten zich op richten worden multi- of interdisciplinair ingericht. Is dit niet mogelijk en wel inhoudelijk relevant, kunnen dit ook monodisciplinaire onderwerpen zijn. Tolbrug zoekt afstemming met de verschillende opleidingsinstituten over de opleidingscriteria waar deze projecten aan moeten voldoen.  

Er worden verschillende onderzoekslijnen door LP-en MP ontwikkeld in samenwerking met beleidsteam en medewerkers Tolbrug. Een van de onderzoekslijnen is Revalideren is Leren. De onderzoekslijnen zijn gekoppeld aan innovatie- en verbeterprojecten, afstudeerprojecten en onderzoeken.  

Ook worden klinische onzekerheden vanuit de dagelijkse praktijk door medewerkers geformuleerd, verzameld en ingebracht in het IZIC. De student gaat, ondersteunt door de EPB-aandachtsvelder en zijn begeleider vanuit de onderwijsinstelling, aan de slag met de uitwerking van de vraag in een projectopdracht of de afstudeerstage. De student koppelt de uitkomst terug in de behandelteams.

Met de lectoraten van de opleidingsinstituten wordt samengewerkt in deze onderzoekslijnen en innovatie projecten. Voor een optimale samenwerking is hierbij flexibiliteit nodig van alle partijen.  

Er is een samenwerking opgestart met het wetenschapsbureau om ervoor te zorgen dat de studenten op de hoogte zijn van de procedures en om te waarborgen dat er gewerkt wordt volgens o.a. richtlijnen rondom onderzoek en ethiek.  

Vanaf januari 2021 is het Stipendium toegekend om onderzoek te doen op gebied van Revalideren is Leren. Er wordt de komende maanden verder onderzocht hoe deze samenwerking eruit gaat zien.  

Effecten (proces en resultaat) van deze projecten worden verspreid binnen en buiten Tolbrug, waardoor het interdisciplinair ZIC een broedplaats wordt voor innovaties. Ook wordt er binnen het interdisciplinair ZIC aangesloten bij innovaties die elders ontwikkeld zijn. Binnen Tolbrug zal jaarlijks een posterpresentatie van de studenten plaats vinden waarin de door hen uitgevoerde afstudeeronderzoeken teruggekoppeld worden. Hierdoor kan de voortgang van de onderzoekslijn bewaakt worden en het kan dienen als een moment om medewerkers op de hoogte te houden. 


Wordt er samengewerkt met andere professionele werkplaatsen binnen de organisatie?

Wij werken samen met de PW voor de opleiding MBRT in het Jeroen Bosch Ziekenhuis.