In gesprek met de interieurarchitecten

Ellen Schild en Loran Kampen van Studio Groen+Schild zijn de interieurarchitecten van de Rondom. Samen met medewerkers en studenten van TNW, BEnT en ENG/AUT werken ze aan een definitief inrichtingsplan. Wat komt daar allemaal bij kijken?

Ellen: “Het is aan ons om van de Rondom een prettige leer- en werkomgeving te maken. Een plek waar iedereen zich thuisvoelt. Dat begint met heel goed luisteren.”
“En dat doen we nu volop”, vult Loran aan. In verschillende plenaire bijeenkomsten en afzonderlijke werksessies met een afvaardiging van de instituten krijgen we inzicht in de manier van werken en leren. De rondleidingen die we bij elk instituut hebben gehad, waren ook zeer waardevol.”

Connecting the dots

Ellen en Loran hanteren in hun aanpak de visie ‘Leren is een sociale activiteit’. Hierin staat het verbinden van mensen centraal. “Connecting the dots, zeggen wij steeds.” Ellen: “Met de dots bedoelen we de verschillende zones in het gebouw waar straks ontmoetingen plaatsvinden. Zoals de entree, de instituutspleinen, het restaurant en studielandschappen. Dit zijn de plekken waar mensen, activiteiten en kennis samen komen. Deze ruimtes worden expressief. Hier zul je technologie voelen en beleven. Daaromheen komt een wat ingetogener onderwijslandschap.”

Wat opvalt

“Iedereen die met ons meedenkt is zeer betrokken”, vertelt Loran. “En apetrots op wat ze doen. Er wordt hier zoveel moois gemaakt. Het is jammer dat dat nu nog vaak wat verstopt is. Wat ons betreft wordt het geïntegreerd in het interieur. Hoe? Dat onderzoeken we nu.”

Eerste schetsen eind november

“De eerste schetstekeningen liggen er binnenkort”, weet Ellen. Dit is een vertaling van wat we dan allemaal aan informatie hebben opgehaald. Dit bespreken we met de instituten om te peilen of we op de goede weg zitten. Daarna begint de uitwerking.”

Interieurarchitecten Ellen Schild (links) en Loran Kampen (rechts) Interieurarchitecten Ellen Schild (links) en Loran Kampen (rechts)

Inrichtingsplan in februari

“Het definitieve inrichtingsplan is klaar in februari volgend jaar”, gaat Loran verder. “De verschillende ruimtelijke elementen hebben dan een extra laag gekregen. We doen een voorstel voor het toepassen van kleuren, materialen, wandafwerkingen, grafische uitingen, verlichtingsplan, meubilair, maar ook de vaste inrichting zoals balies en pantry’s. Er ligt dan een totaalontwerp dat klaar is voor uitvoering.”