SIC Vitaliteit en Werkgeluk

Een Sociaal Innovatie Centrum (SIC) is een innovatief onderwijsconcept van Fontys HRM/TP in samenwerking met externe partners op het gebied van sociale innovaties. De studenten die hierbij betrokken zijn delen graag de laatste innovaties betreffende vitaliteit en werkgeluk.

Thuiswerken is ook een vak
Zoals velen van ons zullen merken is het werken vanuit huis een hele andere manier van werken dan we normaal gesproken gewend zijn. Daarom heeft Jeroen Metzke van Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk Helmond dit artikel geschreven met aandachtspunten om je thuiswerkweek zo prettig en productief mogelijk te laten zijn.

Podcast slaap en stressreductie
De podcast slaap en stressreductie is ingesproken door Maxime van Deuveren, student Toegepaste Psychologie. Deze podcast gaat over slaap en stressreductie en waarom stressreductie en voldoende slaap belangrijk is. Andere tips en tricks in verband met Corona zijn te verkrijgen via deze link http://wolbertfysio.nl/podcast

Sfeerafbeelding Fontys

Workshop "Slaap en Stressreductie

Voel jij je vaak gestrest? Pieker je veel en slaap je daardoor slechter? Dan is deze workshop iets voor jou! Uit cijfers van het CBS blijkt dat steeds meer mensen slaapproblemen hebben en stress ervaren. Stress en (slecht) slapen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden waardoor je snel in een vicieuze cirkel kan belanden.

In deze workshop staan slaap en stressreductie centraal, enorm belangrijk voor de vitaliteit van de mens! Naast het behandelen van theorie over slaap en stressreductie, halen we onderstaande punten aan:

  • de kwaliteit van de slaap;
  • het formuleren van positieve gedachten, dankbaarheids- en ontspanningsoefeningen;
  • het formuleren van persoonlijke doelen rondom slaap en stressreductie;

Na deze workshop heb jij kennis en vaardigheden aangeleerd die direct thuis toepasbaar zijn, om beter met stress te leren omgaan en een beter slaappatroon te ontwikkelen.

Workshop "Vitaliteit en Voeding"

Gezonde voeding en vitaliteit is voor iedereen belangrijk. Als de ervaren vitaliteit langdurig laag is, kan dit tot verschillende mentale en lichamelijke klachten leiden. Deze zijn te voorkomen mits daarvoor actie ondernomen wordt.  

Iedereen ervaart vitaliteit anders. Waar de prioriteit bij de een op ontspanning of mentale weerbaarheid ligt, zal een ander voeding of beweging belangrijk vinden. Als gekeken wordt naar voeding is een ‘one-size-fits-all’ antwoord geen optie, aangezien iedereen andere voorkeuren heeft.

Deze workshop neemt je mee in de rol die voeding, gedrag en de omgeving spelen in je vitaliteitsgevoel en draagt manieren aan waarop de ervaren vitaliteit op het gebied van voeding verhoogd kan worden. Het verkrijgen van inzicht in het eigen eetgedrag hierin een belangrijke rol, waar tijdens de workshop via verschillende werkvormen op ingespeeld zal worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een voedingsdagboek of andere reflectiemethoden.

Na de workshop zal de kennis over de eigen vitaliteit verhoogd zijn en zullen handige tools om voedingsgedrag te verbeteren verkregen zijn, die zowel in de thuis- als werkomgeving kunnen worden ingezet. De kennis en handvaten helpen je de eigen vitaliteit op voedingsgebied nu en in de toekomst te verhogen.  

Workshop "Mentale weerbaarheid"

De maatschappelijke druk om te presteren neemt toe, waarbij stress vaak om de hoek komt kijken. Maar waar liggen de grenzen? Wanneer wordt het teveel?

De mentale weerbaarheidsworkshop is ontwikkeld om te leren de eigen grenzen te bewaken en tegenslagen als uitdagingen te zien. Wanneer persoonlijke grenzen duidelijk zijn en bewaakt worden, zal meer energie overblijven voor de belangrijke dingen in het leven. Het persoonlijke limiet in grenzen zorgt voor een "Vitaliteitsboost"

  • Wil jij leren tegenslagen de baas te worden?
  • Wil jij je grenzen duidelijk aan leren geven en bewaken?
    • Wil jij het negatieve leren omzetten in het positieve?

    Schrijf je hiernaast dan in voor de workshop “Mentale weerbaarheid”.

    Training "Meditatie, Mindfulness en Yoga"

    Heb je interesse in meditatie, mindfulness en yoga maar weet je niet waar je moet beginnen? Gedurende deze 7-daagse training laten wij je met alle drie kennis maken! Je leert onder andere stress te herkennen, dankbaar te zijn en grenzen te stellen. De trainingen vinden via Instagram plaats en duren 15 minuten.  

    Na het volgen van deze training heb je handvaten ontwikkeld waardoor je beter met stress om kunt gaan, kun je persoonlijke rituelen ontwikkelen die je helpen om je vrolijk, fit en gezond te blijven voelen en heb je kennis gemaakt met verschillende soorten meditaties en yoga. 

    Maar waarom via Instagram? Instragram trainingen bestaan uit stories met foto’s, filmpjes en opdrachten. Doordat de trainingen over meerdere dagen worden verdeeld, herhaal je ze vaker en maak je de technieken sneller eigen. De updates vind je gewoon in je Instragram tijdlijn, waardoor deze op ieder moment van de dag te volgen zijn. Wil jij deze trainingen volgen? Volg dan het desbetreffende instagram account.

    Let op! Je kunt alleen deelnemen als je een Instagram account hebt.