Close the gap (TEC for society)

Aftermovie symposium Close the Gap - 30 januari



Gezondheid is in de nieuwe definitie een breed begrip en betreft naast fysiek, sociaal en mentaal welbevinden ook aspecten van participatie, zingeving en kwaliteit van leven (positieve gezondheid). Digitalisering leidt tot kansen voor een betere gezondheid, maar ook risico op meer gezondheidsongelijkheid. Digitalisering leidt ook tot andere manieren van werken in de professionele praktijk. (Fontys)studenten hebben naast hun specifieke expertise, ook zogenaamde ‘future skills’ nodig zoals het interdisciplinair samenwerken, werken in een digitale en diverse context, werken in extramuraal (wijk)verband.

TEC for All is een samenwerkingsproject van HRMP, FPH, FHS en FHICT dat als doel heeft om enerzijds bij te dragen aan de vermindering van gezondheidsongelijkheid door verkleining van de digitale achterstand die bepaalde groepen burgers hebben, en anderzijds aan het kunnen werken door studenten aan ‘future skills’ in een ‘echte’ leeromgeving.

Dat willen we doen door Fontys studenten als sociaal kapitaal in te zetten. We werken hierin samen met stichting IKWIL in Eindhoven. IKWIL is een beweging waar per jaar ruim 3000 bezoekers komen, om elkaar te ontmoeten, om deel te nemen aan een project of training, of te starten met of deel te nemen aan een klein bedrijf. Op basis van gemeenschappelijke interesse student-bezoeker en vraag rondom het gebruik van ICT, wordt met elkaar gewerkt met als doel op een leuke manier kennis te maken en kennis te ontwikkelen over het gebruik van digitale middelen.


Wat is gezondheid?

Volgens de nieuwe definitie is ‘gezondheid’ het vermogen om zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven en dus niet de afwezigheid van ziekten of het ‘volledig welbevinden op sociaal, mentaal en fysiek gebied’ (de oude definitie van gezondheid). Gezondheid kent vele facetten, die worden weergegeven in de volgende afbeelding:

Sfeerafbeelding Fontys

Student Tim Feuler (Toegepaste Psychologie) doet hier onderzoek naar onder begeleiding van Janienke Sturm.