Master Performing Public Space viert eerste lichting afstudeerders met een speciale Showcase

Sfeerafbeelding Fontys

Door Ulla Havenga l Tilburg, 14 juni 2018 l This article in English

Het einde van studiejaar 2017/2018 nadert en daarmee ook het eenjarig bestaan van de Engelstalige Fontys Master Performing Public Space van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) Tilburg, die dit jaar zijn eerste lichting afstudeerders kent.

Master Performing Public Space (PPS)

De eenjarige internationale Master Performing Public Space (PPS) is ontworpen voor internationale creatieven vanuit verschillende kunstdisciplines, die zich bezighouden met Kunst in de openbare ruimte.

Dit ‘blended learning-programma’ (combinatie van online en op de campus) is baanbrekend in het onderzoeken van de openbare ruimte als achtergrond voor artistieke expressie en publieke interventie. Naast het aanbieden van state-of-the-art onderwijs, bouwt het programma aan een duurzaam internationaal netwerk van professionele kunstenaars en organisaties.

Showcase

Deze allereerste showcase-tentoonstelling van de master Performing Public Space (PPS) introduceert en presenteert de eerste lichting studenten van 2017/2018. De groep kunstenaars van over de gehele wereld presenteert hun individuele kunstproject. Deze projecten hebben allen betrekking op het publieke domein vanuit verschillende perspectieven, onderzoeksmethoden en kunstpraktijken.

Deze middag wordt u begeleid door het team van de master PPS, onder leiding van studieleider Heleen de Hoon. De middag is een combinatie van inleidingen, getoonde projectpresentaties en live-optredens in de openbare ruimte. Het PPS-team deelt inzichten in de ontwikkelingen van het eerste jaar PPS en biedt u de gelegenheid om kennis te maken met de kunstenaars, organisaties en gastdocenten die in het afgelopen studiejaar in belangrijke mate hebben bijgedragen aan het masterprogramma.

Met deze laatste showcase zwaait PPS zijn baanbrekende internationale studenten af, die deze master mede hebben vormgegeven. Zij representeren de basis van een nieuw gebouwd, doorlopend internationaal netwerk dat zich richt op het creëren van kunst in de openbare ruimte.
PPS hoopt nieuwsgierigheid aan te wakkeren en discours te stimuleren. Zo hoopt Fontys Master Performing Public Space licht te werpen op nieuwe artistieke benaderingen en misschien zelfs vooroordelen te verschuiven over wat kunstscreatie in de openbare ruimte kan betekenen.

Showcase Fontys Master Performing Public Space (PPS)
Datum: Vrijdag 29 juni 2018
Tijd: 16-20 uur (deuren open 15.30 uur)
Locatie: Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK), Zwijsenplein 1, Tilburg
Ruimte: De Refter en Out-door
Open voor het publiek, geen aanmelding vereist.

Meer informatie over Master Performing Public Space:

fontys.edu/publicspace
Facebook: @performingpublicspace
E-Mail: fhkpublicspace@fontys.nl
Facebook event link: goo.gl/MA4xYR
Alle voorstelling van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) staan op fontys.nl/fhkagenda