'Ben jezelf'

Toen de 23-jarige Maud Wilbrink na twee jaar stopte met haar opleiding Kunstgeschiedenis in Nijmegen, kwam ze na een periode op kamers weer bij haar ouders in Born wonen. Ze moest op zoek naar een nieuwe studie. Eén ding wist ze zeker: haar nieuwe opleiding moest aansluiten bij haar oude, want ze was niet gestopt vanwege het vak zelf. Ze had meer sturing nodig. Maud had slechts één open dag nodig om te beslissen dat ze naar Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) wilde voor de voltijdopleiding Leraar Geschiedenis.

“Tijdens de open dag in Sittard kwam ik mensen tegen die met hetzelfde enthousiasme over het vak geschiedenis kunnen vertellen. Kennis delen en de passie voor oudheid heeft me doen besluiten om bij FLOS te gaan studeren.” Maud koos de opleiding in eerste instantie vooral voor het vak geschiedenis. “Zou ik überhaupt wel geschikt zijn als docent? Mijn enthousiasme voor het vak nam de overhand en dus ben ik de lerarenopleiding gestart met het idee dat het wel goed zou komen. Achteraf gezien blijkt dat ik een goede keuze heb gemaakt.”

Saba

Het meest prettige aan de opleiding vindt Maud dat de school en de docenten veel rekening houden met haar als persoon. “Door de kleine klassen is er vanaf het eerste moment goed contact. Ik ben niet één van de vele studenten, er wordt juist gekeken naar wat de opleiding specifiek voor mij kan doen. Er wordt naar mij geluisterd als mens en student, iets wat ik heel erg waardeer.” Als Maud ergens mee zit, weet ze precies bij wie ze terecht kan. Toen ze na haar eerste jaar aangaf dat ze meer uitdaging zocht, werd er samen met een opleider gezocht naar mogelijkheden. “We kwamen uit bij een tweedejaarsstage in het buitenland, op een Engelstalige school in Saba.”

Behalve heel veel kennis en ervaring, heeft Maud ook veel nieuwe vrienden overgehouden aan de opleiding. “Het klinkt misschien cliché, maar het leukste aan de opleiding vind ik het contact met anderen. Je bouwt snel een vriendengroep op omdat de klas vrij klein is. Daarnaast doe je ook veel samen met andere opleidingen, zoals economie en aardrijkskunde. Je maakt excursies die niet alleen heel leerzaam, maar ook erg gezellig zijn. FLOS biedt een goede mix tussen studeren en student zijn. De opleiding is inhoudelijk sterk en je leert heel veel, maar er is ook ruimte voor plezier.”

Passie

De docenten en colleges vindt Maud in één woord top! “De docenten zijn stuk voor stuk gepassioneerd over hun eigen vakgebied en proberen dit ook op veel verschillende manieren over te dragen aan studenten. Hierdoor zijn de colleges erg gevarieerd. Omdat elke docent anders te werk gaat, leren we veel over de vakinhoud, maar tegelijkertijd ook over de didactische kant. Waar de een ons aan het werk zet met het analyseren van films en muziek, schrijven we bij de ander een artikel over filmgeschiedenis. We krijgen regelmatig mailtjes met aanraders voor films, series, lesmateriaal, tentoonstellingen, noem maar op. De docenten weten ook wel dat studeren niet altijd even spectaculair is, maar ze proberen er toch voor te zorgen dat ze ons op zoveel mogelijk manieren kennis laten maken met de stof.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Maud Wilbrink
  • 23 jaar oud
  • Woont in Born
  • Volgt de opleiding Leraar Geschiedenis (voltijd) bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Maud als docente

“Ik ben een docente die in eerste instantie heel erg open en vrolijk is. Natuurlijk heeft iedereen wel eens mindere dagen, zowel leerlingen als docenten, maar ik probeer toch altijd de sfeer een beetje op te krikken in de klas. Ik wil iemand zijn die het ‘levendig’ maakt. Mezelf een beetje voor gek zetten, vind ik geen probleem. Als de leerlingen het leuk hebben, heb ik het ook leuk.”

Gouden tip

“Ben jezelf en ontwikkel je eigen soort doceerstijl. Ben jezelf en heb ook gewoon plezier. En vooral: ben jezelf, want leerlingen prikken dwars door je heen als je het niet bent.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Geschiedenis (voltijd)