Circusopleiding profiteert van komst Circolo naar Tilburg

Campagnebeeld Circolo Campagnebeeld Circolo

Door Tim Durlinger l Tilburg, 4 juni 2018 l This article in English

Dat circusfestival Circolo is verhuisd van Liempde naar Tilburg, is goed nieuws voor de circusopleiding van FHK. Volgens studieleider John van Riemsdijk van Fontys Academy of Circus and Performance Art (ACaPA) opent het tal van mogelijkheden, ook voor andere academies.

Circolo vindt plaats in de herfstvakantie, van 12 tot en met 21 oktober 2018 in het Tilburgse Leijpark. Daar wordt het om de twee jaar gehouden. ACaPA heeft er een sterke band mee en werkt nauw samen met directeur Marc Eysink Smeets van het festival en programmeur Wendy Moonen. Aan de hand van een regisseur van Circolo verzorgen tweedejaarsstudenten steeds korte voorstellingen in de natuur, waar het publiek met een gids naartoe wandelt. Volgens John is het een gewaardeerd onderdeel van het programma: “Het is altijd uitverkocht.”

Maar ook alumni van ACaPA zijn met grote regelmaat tijdens Circolo te bewonderen. Dit jaar zijn dat onder anderen Solvejg Weyenteth, bij het Zwitserse Zirkusspektakel FahrAwaY. En het Collectif Malunés, uit België, werd in 2009 opgericht door artiesten die toen nog studeerden aan de Tilburgse circushogeschool. “Verder verwacht ik dat er in het randprogramma ook studenten van ons optreden. Bijvoorbeeld door, naast optredens in de foyer en kleine tenten, bezoekers van Circolo vanuit het centrum en station te ‘begeleiden’ naar het Leijpark”, weet de studieleider.

Hoog niveau

De samenwerking tussen beide partijen is volgens John van grote waarde, maar niet alleen vanwege de optredens. “Het is voor studenten een uitgelezen mogelijkheid om dicht bij huis kennis te nemen van andere voorstellingen, met een kwalitatief hoog internationaal niveau. Ze kunnen zich aansluiten bij workshops van aanwezige gezelschappen, ervaringen opdoen en hun netwerk verder uitbouwen.” En met ‘studenten’ bedoelt hij álle studenten van FHK. “Ga kijken! Het is vrij toegankelijk, dus je kunt er met een grote groep sfeer snuiven. Alleen voor voorstellingen betaal je.”

Door de komst van Circolo naar Tilburg dient zich bovendien een nieuw fenomeen aan. In de oneven jaren heeft het festival een vijfdaags indoorprogramma in Theaters Tilburg, theater De NWE Vorst en FHK. “Het zou zomaar kunnen dat we hiervoor onze andere studenten gaan inzetten”, schetst John. “Het betekent ook dat we symposia of lezingen kunnen organiseren, die eveneens interessant zijn voor studenten en docenten van andere opleidingen.” Sowieso ziet de studieleider dat studenten van dans en circus elkaar al goed weten te vinden. “Dansstudenten zijn geïnteresseerd in de combinatie van dans en acrobatiek. Die van ons willen dans integreren in hun voorstelling.”

Eind juni vinden weer de eindvoorstellingen plaats van de derdejaars- en vierdejaarsstudenten van ACaPA. “Die worden altijd bezocht door de programmeur en directeur van Circolo”, weet John. “Het is bij herhaling voorgekomen dat de makers van zo’n performance wordt gevraagd om die later dat jaar of het jaar erna te komen spelen op het circusfestival.” Wie dus een voorproefje wil hebben op Circolo, moet deze eindvoorstellingen zeker bezoeken. Je vindt ze in de FHK Agenda.

ACaPA

* Academy for Circus and Performance Art (ACaPA) is in de loop der jaren gegroeid naar 71 studenten. Komend studiejaar worden er zo’n 75 verwacht.
* Vorig jaar deden er ruim 80 potentiële studenten auditie. Van hen werden er 25 toegelaten.
* 95 procent van de studenten komt uit het buitenland, waar de circuscultuur groter is.
* Op de campus Stappegoor in Tilburg trainden ACaPA-studenten aanvankelijk in een circustent. In 2014 kreeg de opleiding op die plek de beschikking over een volledig voor circus geoutilleerde hal, een voorbeeld voor vele circusopleidingen in Europa.