De Belgen komen eraan!

Jan Staes (l) en Leen Cogghe (r) Jan Staes (l) en Leen Cogghe (r)

Tilburg, 5 februari 2018  l  This article in English

Leen Cogghe en Jan Staes zijn bij FHK benoemd tot studieleider en een opvallend detail is dat ze allebei uit België komen. Ze zijn beiden bijzonder gemotiveerd om de stevige uitdagingen aan te gaan waar de hogeschool voor staat.

Leen (39, Gent) is de nieuwe studieleider van de Academie voor Muziek- en Musicaltheater, een voltijds bachelorstudie.

Jan (45, Antwerpen) is dat bij de Master Kunsteducatie geworden, een tweejarige deeltijdopleiding.

Jan Staes Jan Staes

Vinden jullie het een logische stap?

Jan: "Wat mij betreft geen carrièregerichte stap. Ik ben drie jaar geleden gevraagd om bij de Master Kunsteducatie docent beleidsvoering en creatief/artistiek ondernemen te worden. Dat vond ik ongelofelijk fijn. Met studieleider Renske de Groot kon ik heel goed door één deur. Toen zij een andere job had gevonden, hebben we het met drie kerndocenten ad interim als team waargenomen. Ik heb er even over na moeten denken of ik de nieuwe studieleider zou willen worden; wilde ik het vergaderen en planningen maken erbij hebben? Als je dan inziet dat je die zaken kunt gebruiken om de kwaliteit van je opleiding vorm te geven, is er sprake van een meerwaarde."

Je was dus de aangewezen persoon?

Jan: "Als het gaat om competenties, dan is het mij niet vreemd om teams te leiden. Maar voor een studieleider is het enkel interessant als je einddoel ligt bij de kwaliteit van de studenten die je opleidt. Niet bij de kwaliteit van je managementteam. Dat is een middel."

Leen: "Amai, zo mooi kan ik het niet uitleggen. Ik ben bij de Academie voor Muziek- en Musicaltheater tien jaar voornamelijk werkzaam geweest als docent, maar ook als voorzitter van de examencommissie en kwaliteitszorgcoördinator bij Dans. Toen Yvonne van der Pol wegging, was er niet meteen iemand die zich opwierp als de nieuwe studieleider. Wel dacht ik dat het misschien iets voor mij zou zijn. Eerst is Martyn Smits een jaar interim geweest. Uiteindelijk ben ik studieleider geworden. Ik heb een helder beeld van waar er in de academie nog winst te halen valt en ik zie veel mogelijkheden voor de toekomst van Muziek- en Musicaltheater.”

Meteen een stevige uitdaging?

Leen: "Zeker, onze opleidingen zijn zeer traditioneel. We moeten ons inbedden in de nieuwe strategische doelstellingen van FHK. Dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren. Maar ik heb wel altijd een duidelijke visie gehad over hoe we dat kunnen doen. Kijk, musical wordt als genre als heel erg 'plat' gepercipieerd, terwijl het dat eigenlijk niet is. Mensen vereenzelvigen het graag met extreem commerciële producties, waarbij ook nog eens bekende Nederlanders worden ingezet die het eigenlijk niet goed beheersen. Maar er is ook een heel musicalveld dat helemaal niet commercieel is en vol van kwaliteit. Wij moeten als academie veel meer daarop mikken en tevens proberen te tonen wat je óók met musical kunt doen aan het werkveld. Dat moet bij ons binnen kunnen komen om te experimenteren met nieuw materiaal."

Leen Cogghe Leen Cogghe

Dat zou een goed voorbeeld zijn van het strategische doel 'co-creatie'

Leen: "Ik heb daar zeker concrete plannen mee en er ook al een trendy naam voor bedacht: Musical Incubator. Nu is daar geen tijd voor in het werkveld; materiaal kan niet rijpen. Ik wil producenten of jonge makers de kans geven om bij FHK in een besloten en veilige omgeving dingen te testen. Ook wil ik een link leggen met de universiteiten. Ik heb altijd gevonden dat er veel te weinig wordt geschreven over het musicalgenre. Ik heb zelf theaterwetenschappen gestudeerd en daar mocht over musical niet eens gesproken worden. Ik vond dat niet oké. Ik ben nu contacten aan het leggen om universitaire studenten Dramaturgie stage te kunnen laten lopen bij onze eindproductie."
Jan: "Bij de Master Kunsteducatie denken wij heel sterk vanuit verschillende disciplines. We hebben studenten met een vooropleiding Beeld, maar evengoed Dans en Musical. Het feit dat die zo divers zijn, is ook een kans. Ik denk dat we daarin heel veel gemeen hebben met bijvoorbeeld Musical: doordat je die verschillende disciplines in huis hebt, is het geen eenheidsworst.
Is de hybride, allround artiest wel een volwaardige artiest? Die moet zoveel kunnen, dat kan toch niet allemaal goed zijn, hoor ik vaak. Het houdt ons ook bezig
.”

Voor welke uitdagingen staat FHK de komende tijd?

Jan: "De samenwerking tussen verschillende opleidingen biedt ongelofelijke mogelijkheden. Zo zijn we aan het onderzoeken hoe we met verschillende masteropleidingen meer samen kunnen doen. Maar we zoeken ook de aansluiting tussen master- en bacheloropleidingen. Niet alleen binnen Beeld, maar ook met de andere sectoren. Wat ik heel spannend vind is de beoogde samenwerking met de maatschappij en het werkveld. Daar hoort ook de reflectie op je eigen domein bij: wat is kunsteducatie anno 2018-2020? Er is veel behoefte aan het heronderzoeken van bestaande kaders en de dialoog daarover. Je zit soms in een bepaald denkpatroon waarbinnen je blijft functioneren. Door met partners samen te werken - en dat kan net zo goed een FHK-opleiding zijn - trek je dat open."
Leen: "Wat mij betreft dat we onze studenten voorbereiden op een duurzame loopbaan binnen de kunsten, in een tijd waarin alles relatief snel verandert. Dus niet alleen op de vijf jaar na FHK, maar ook de vijftig jaar daarna. Ze tools geven waarmee ze hun hele leven verder kunnen."
Jan: "Dat geldt ook voor docenten. Het zal zoeken en op bepaalde momenten ook vloeken worden, hoop ik. Dat is af en toe wel eens goed."