‘De perfecte oplossing’

Werd het lesgeven op de basisschool of op een middelbare school? Die vraag stelde de 42-jarige Kirsten Meier zichzelf jaren geleden. “Omdat ik niet wist of ik het geduld nog kon opbrengen voor heel jonge kinderen, ben ik gaan kijken naar het voortgezet onderwijs. En aangezien ik wiskunde heel erg leuk vind, heb ik ervoor gekozen om een opleiding tot lerares wiskunde te volgen.” Ze hoopt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Wiskunde van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) binnen drie jaar te halen.

Kirsten volgt het flexibele deeltijdtraject, dat betekent dat ze zelf haar studie kan indelen. Je kunt er zo lang over doen als je zelf wil. “Ik werk naast deze opleiding nog 28 uur per week als diëtist. Ik ben de kostwinnaar thuis, dus heb niet de luxe om een volle studie te volgen. Flexibele deeltijd is een perfecte oplossing. Ik studeer in de avonden en in de weekenden en ga twee tot drie avonden per week naar school. In tegenstelling tot veel klasgenoten heb ik geen vrijstellingen voor bepaalde vakken. Omdat ik ook graag wat vrije tijd overhoud, spreid ik de studie over drie jaar in plaats van twee jaar.”

Uitdaging

Dat alles mogelijk is, daar is Kirsten het levende bewijs van. Ze was vroeger niet goed in wiskunde, maar staat dat vak nu dus wel mooi uit te leggen voor haar leerlingen. “Ik had vroeger bijles in wiskunde, was helemaal geen kei in het vak. Ik weet als geen ander waar je tegenaan loopt als leerling. Het is voor mij een uitdaging om wiskunde op een zo duidelijk en begrijpelijk mogelijke manier over te brengen.”

Kirsten hoopt ooit net zo’n goede docent te worden als de leraren die haar nu lesgeven. “De leerkrachten op deze opleiding zijn heel bevlogen. Het enthousiasme waarmee ze voor de klas staan en de creativiteit die ze gebruiken om ons aan het leren te krijgen, vind ik een prachtig voorbeeld van hoe ik het zelf zou willen doen. De docenten bij FLOS leer je snel goed kennen. Je kunt altijd bij ze terecht en ze zijn ontzettend behulpzaam.”

Twijfels?

Twijfelen om aan de studie te beginnen, is volgens Kirsten niet nodig. “Vooral het flexibel studeren is heel prettig. Als je op zoek bent naar zelfstandigheid en flexibiliteit, raad ik iedereen deze opleiding aan. Het geeft je energie om met iets nieuws bezig te zijn. Bovendien kom je er bij je eerste stage, die je al vrij snel kan inplannen, meteen achter of het onderwijs daadwerkelijk iets voor je is.”

Toch nog twijfels? “Ga dan naar de open dag of loop een dagje mee. Ik heb zelf één dag met drie verschillende wiskundedocenten meegelopen om te kijken of het vak bij me past. Daarnaast heb ik ook een proefles bij FLOS mogen volgen. Je kunt dan even proeven hoe het is en praten met mensen die de opleiding doen. En wie kunnen jou meer vertellen over de studie dan de studenten zelf?”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Kirsten Meier
  • 42 jaar oud
  • Woont in Sittard
  • Volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Wiskunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Kirsten als docente

“Ik denk dat ik heel behulpzaam en consequent ben. Leerlingen vinden mij soms best streng, maar ze weten daardoor wel precies wat ze aan mij hebben.”

Gouden tip

“Maak een duidelijk overzicht voor jezelf. Alles valt of staat bij een goede planning.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Wiskunde (flexibele deeltijd)