‘Deze opleiding maakt de perfecte combinatie mogelijk’

Als leraar kun je jouw kennis en ervaring overbrengen op leerlingen en zo iets betekenen voor de maatschappij. Precies hetgeen wat de 20-jarige Emma Weelen wil. De studente zit momenteel in haar derde jaar van de voltijdopleiding Leraar Aardrijkskunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en is hard op weg om een goede docente te worden.

De keuze om voor deze studie te kiezen, was voor Emma snel gemaakt. “Ik kwam er in het zesde jaar van het atheneum achter dat ik het heel erg interessant vind om dingen uit te leggen. Aardrijkskunde vond ik het leukste vak. Hoewel ik vroeger graag juffrouw wilde worden op een basisschool, besloot ik dat ik het voortgezet onderwijs interessanter vond. Deze opleiding maakt de perfecte combinatie mogelijk voor mij: lesgeven aan de ene kant, bezig zijn met Aardrijkskunde aan de andere kant.”

Stages

Emma heeft er ook een tijdje over nagedacht om een universitaire opleiding te volgen, maar Fontys sprak haar meer aan. Het bleek een goede keuze. Ze is inmiddels drie jaar, verschillende excursies en drie stages verder. Ze heeft lesgegeven aan vwo-, havo- en vmbo-klassen. Oftewel: ze heeft overal een beetje van kunnen proeven. “Ik merk aan mezelf dat ik in het eerste jaar vooral aan het presenteren was. Door de jaren heen ben ik gaan leren hoe je moet lesgeven. Je ontwikkelt je tot een docent. Je weet wat je wel fijn vindt om te doen en wat niet. Je leert jezelf echt kennen.”

De 20-jarige studente heeft veel geleerd. Zo weet ze bijvoorbeeld als de beste hoe ze haar tijd in moet delen. “Ik ben zo’n student die het de eerste weken van een blok rustig aan kan doen en dan ineens veel gaat studeren om tentamens te halen. Ik bereid mijn colleges goed voor, maak opdrachten en houd me aan deadlines, maar doe dat wel op mijn eigen manier.”

Hoogtepunten

Emma’s hoogtepunten weet ze zo te benoemen. “De klas waar ik in zit is heel prettig. We zitten maar met elf mensen in een groep, wat de sfeer ten goede komt. De docenten zijn betrokken en de begeleiding is super. Ik weet zeker dat iedereen uit mijn klas het daarmee eens is. Als je na vier dagen stage weer een dag op school komt, voelt dat echt als thuiskomen. We hebben met z’n allen al verschillende veldwerken gemaakt. We zijn naar bijna alle steden van de Randstad geweest, gaan binnenkort naar Marokko en maken ook nog een excursie naar het Roergebied. Oh, en het feit dat de treinverbinding tussen mijn huis in Eygelshoven en de school geweldig is, is natuurlijk ook een fijne bijkomstigheid.”

Als Emma klaar is met haar studie, wil ze nog een master gaan doen. Daarna hoopt ze fulltime aan de slag te kunnen als docente aardrijkskunde. “Ik ben blij als ik daarmee kan beginnen en er heel goed in kan worden. Misschien dat ik er ooit nog coördinatorschap bij zou willen doen, maar dan spreken we over heel wat jaren verder.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Emma Weelen
  • 20 jaar
  • Woont in Eygelshoven
  • Volgt de opleiding Leraar Aardrijkskunde (voltijd) bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Emma als docente

“Ik denk dat ik een havo/vwo-docent ben. Ik vind het leuk om dieper op de stof in te kunnen gaan, om echt dingen uit te kunnen leggen, om met aardrijkskunde bezig te zijn. Ik zeg niet dat dat bij vmbo niet kan, maar daar ben je vooral gefocust op de connectie met leerlingen.”

Gouden tip

“Blijf vooral jezelf. Zodra je voor de klas staat en je doet je voor als een ander, dan gaat het ongetwijfeld fout.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Aardrijkskunde (voltijd)