‘Een jaar studeren is voldoende’

Hij had er geen behoefte aan om een 4-jarige opleiding te volgen, maar wilde wel een carrièreswitch maken om docent te worden. Toen de 54-jarige Leo Brorens erachter kwam dat hij bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) binnen één jaar tijd een onderwijsbevoegdheid kon halen, was hij overstag. In juni rondde hij de flexibele deeltijdopleiding Leraar Bedrijfseconomie in één (!) jaar af. Een geweldige prestatie.

Leo volgde eerder de opleiding Bedrijfseconomie aan de Hogeschool Zuyd en heeft daarna 29 jaar in het bedrijfsleven gewerkt. Afgelopen jaar kreeg hij minder zin in zijn job. Tijd voor iets nieuws. De vader van twee kinderen verliet na bijna dertig jaar het bedrijfsleven om een compleet nieuwe wereld te ontdekken. De wereld van het onderwijs. “Ik heb specifiek voor deze flexibele deeltijdopleiding gekozen vanwege het maatwerk. Je kunt zelf bepalen hoe lang je over een opleiding doet. Ik ben 55 jaar oud, getrouwd en heb twee kinderen. Ik had geen zin om nog een aantal jaar op school te moeten zitten.”

Planning

Een jaar studeren is genoeg voor Leo. En als je binnen een jaar een opleiding volgt die normaal vier jaar duurt, moet je goed kunnen plannen. Iets waar Leo geen moeite mee heeft. “De opzet van de opleiding vond ik erg goed. En daar bedoel ik mee dat je de theorie die je krijgt meteen in de praktijk kunt brengen. Denk bijvoorbeeld aan de stages die je loopt. Het theoretische wat je bij de FLOS krijgt aangereikt, pas je toe tijdens je eigen lessen. Je loopt in totaal drie stages op verschillende scholen, zodat je overal een beetje van kunt proeven. Maar vergis je niet. De opleiding is redelijk zwaar. We zijn met dertien personen begonnen in september en er zijn vijf medestudenten gestopt. Maar ik en een mede-student wisten de opleiding dan weer succesvol af te ronden binnen één jaar!"

Vanwege zijn achtergrond werd Leo voor het vakinhoudelijke stuk vrijgesteld. Hij ging het afgelopen jaar om de week een avond naar school. Om de twee maanden was er een bijeenkomst ten behoeve van het vak vakdidactiek. “Hoewel ik de school niet vaak zag, heb ik toch een goede band met mijn medestudenten opgebouwd. We hadden een leuk groepje en hielden elkaar op de hoogte via WhatsApp. We hielpen elkaar en steunden elkaar.”

De sfeer bij FLOS is goed, vindt Leo. Niet alleen vanwege de kleinschaligheid van de opleiding en de medestudenten, maar ook vanwege de docenten waar hij les van kreeg. “De leraren zijn stuk voor stuk vakinhoudelijk goed. Ze zijn plezierig in de omgang. Eigenlijk kan ik er alleen maar positieve dingen over zeggen. Ik ben nog niet teleurgesteld.”

Lesgeven

Leo zou graag voor mbo-klassen willen staan. “Daar heb je te maken met studenten die bewust voor het vak economie hebben gekozen. Laatst kreeg ik een leuk complimentje van een leerling. Hij had al een paar keer het vak economie gevolgd, maar snapte bepaalde stof pas nadat ík het had uitgelegd. Dat doet je goed.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Leo Brorens
  • 55 jaar oud
  • Woont in Best
  • Volgde de flexibele deeltijdopleiding Leraar Bedrijfseconomie bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Leo als docent

“Samenwerken met een klas, dat zet ik voorop. Ik wil kennis overdragen, maar tegelijkertijd ook een luisterend oor bieden aan mijn leerlingen.”

Gouden tip

“Als je zelf je stageplek moet regelen, zorg dan dat je ruim op tijd zeker weet dat je je stageplek veilig kunt stellen.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)