Sprint naar content

Ian Richter, Speak Up Ian Richter, Speak Up
Janti Kramer, Moeder Moet Janti Kramer, Moeder Moet

Winnaar uitvoerend: Ian Richter

Student Master of Music Ian Richter won met zijn voorstelling Speak Up de Fontys Entreeprijs in categorie uitvoerend tijdens Theaterfestival Boulevard 's Hertogenbosch. Speak Up combineert muziekstukken voor de saxofoon met gesproken woord en was tijdens het festival tweemaal te zien in de Muzerije. Alle werken samen vertellen het verhaal van jeugdige energie en levendige avontuurlijkheid dat langzaam vergaat onder het gewicht van angst en verspilde kansen. De ontdekkingstocht terug van wanhoop naar stemmige opgewektheid. Richter nodigt zijn publiek uit op een muzikale reis vol herkenbare geluiden op een vernieuwende manier gebruikt met invloeden van het minimalisme, jazz, funk en hip-hop.

Winnaar docerend: Janti Kramer

De Entreeprijs Kunstvakdocent ging naar Janti Kramer met Moeder Moet. Moeder Moet is de afstudeervoorstelling van Janti van de opleiding Docent Theater aan de Academie voro Theater. Haar bewerking van Bertolts Brechts Mutter Courage und ihre Kinder was op zaterdag en zondag te zien tijdens Festival Boulevard. Met haar bewerking verdiepte Janti zich in de beweegredenen van mensen. Zoals bijvoorbeeld van de mensen die zich bevinden in een oorlogsgebied, van mensen die op een afstand toekijken en die van de acteurs die hun eigen verhaal willen vertellen.

De Entreeprijs

Al tien jaar werken Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) en Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch samen rond de Entreeprijzen. Studenten presenteren elk jaar hun afstudeervoorstelling op Theaterfestival Boulevard. Ze zijn vooraf geselecteerd door een commissie die bestaat uit medewerkers van FHK en het theaterfestival. Er zijn twee winnaars, één voor uitvoerend kunstenaar en één voor kunstvakdocent. De geselecteerde afstudeervoorstellingen zijn te zien tijdens Theaterfestival Boulevard. Dit biedt studenten een unieke kans om zich te presenteren aan een breed publiek en het vormt voor hen een springplank naar de beroepspraktijk. Een deskundige jury kiest de winnaars van de Entreeprijzen.

1.    Entreeprijs voor uitvoerende kunstenaars, voor studenten van één van de uitvoerende richtingen van FHK (Muziek- en musicaltheater, Conservatorium, Rockacademie)

2.    Entreeprijs voor kunstvakdocenten, voor studenten van één van de docerende richtingen van FHK (Academie voor Theater, Academie voor Danseducatie, Academie voor Muziekeducatie)

Jury

De vakkundige jury o.l.v. Jur van der Lecq (juryvoorzitter, sector-leider Theater bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten) en Herma Tuunter (juryvoorzitter, sectorleider Dans bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten); Anneke van der Linden (programmeur De NWE Vorst en Theaters Tilburg), Jackie Smeets (Talentmakelaar Via Zuid), Lucas Kastelijn (beeldend kunstenaar), Nicoline Soeter (componist en programmeur Toonzaal), Marc Eysink Smeets (directeur Festival Circolo) en Wim Selles (componist en muziekproducer) beoordelen deze producties tijdens het festival. De prijzen werden door burgermeester Rombouts uitgereikt.