FHK met symposium bij Erasmus Festival Brabant

Superkilen: Superkilen is een park/plein in een multiculturele wijk in Kopenhagen. Het ontwerp van deze openbare ruime is gericht op het stimuleren van integratie over de grenzen van religie, etniciteit en cultuur. Het project won in 2016 de prestigieuze Aga Khan Award voor Architectuur. (fotograaf: Marc Glaudemans) Superkilen: Superkilen is een park/plein in een multiculturele wijk in Kopenhagen. Het ontwerp van deze openbare ruime is gericht op het stimuleren van integratie over de grenzen van religie, etniciteit en cultuur. Het project won in 2016 de prestigieuze Aga Khan Award voor Architectuur. (fotograaf: Marc Glaudemans)

Middagsymposium AFGELAST

Tilburg, 27 November 2017
Helaas hebben het bestuur van het Erasmusfestival Brabant en Fontys Hogescholen moeten besluiten het symposium 'De kracht van Diversiteit' van 29 november 2017 af te gelasten vanwege een tegenvallend aantal belangstellenden. Het spijt ons zeer!

Tilburg, 20 November, 2017 This article in English

FHK is opnieuw nauw betrokken bij het Erasmus Festival Brabant, het randprogramma rond de jaarlijkse uitreiking van de prestigieuze Erasmusprijs. Lector Stedelijke Strategieën Marc Glaudemans is gevraagd om op woensdag 29 november 2017 als kartrekker te fungeren van het middagsymposium ‘De Kracht van Diversiteit’.

Vorig jaar verzorgden sectorleider Theater Jur van der Lecq en FHK-studenten die in Zuid-Afrika zijn geweest tijdens het festival een presentatie over het Darling-project. Dit keer is het thema 'Kennis, macht en diversiteit'. Dat is het terrein waarop de winnaar van de Erasmusprijs 2017 zich beweegt, de Canadese cultuursocioloog Michèle Lamont. Zij krijgt de onderscheiding op 28 november in Amsterdam uit handen van koning Willem-Alexander, beschermheer van de organiserende stichting.

Portret: Marc Glaudemans (fotograaf: Bas Gijselhart) Portret: Marc Glaudemans (fotograaf: Bas Gijselhart)

Hot item

Voor het symposium leek het Marc interessant om het thema te koppelen aan het vraagstuk van een inclusieve samenleving. Ook tegen de achtergrond van de toenemende ongelijkheid, bijvoorbeeld in steden. "Een hot item is momenteel dat de woningprijzen in Amsterdam zo hard stijgen dat gezinnen de stad verlaten. Een vorm van uitsluiting dus door economische processen." Nu is die problematiek niet exclusief voor de hoofdstad. "We eindigen het symposium met een paneldebat over 'de inclusieve stad'. Dat gaat over Eindhoven", geeft Marc aan. "Voorafgaand laten we voorbeelden zien hoe inclusiviteit en diversiteit een rol spelen in het onderwijs van Fontys."

Er zijn presentaties vanuit de Fontys-lectoraten Leerkracht in Samenwerken, Health Innovations & Technology en de Master Kunsteducatie. Hoofdthema is namelijk hoe onderwijs een bijdrage kan leveren aan een inclusieve en veerkrachtige samenleving. "Een van de presentaties gaat over een buddyproject, waarin studenten zijn gekoppeld aan een persoon met dementie of aan asielzoekers. Op die manier hebben de studenten ervaren hoe het iemand vergaat die niet dezelfde kansen heeft. We leven tegenwoordig in 'bubbels', je komt weinig mensen tegen uit een andere sociale klasse. Door dit soort projecten worden studenten veel nieuwsgieriger en verklein je de angst voor de ander." Uiteindelijk moet dat leiden tot een samenleving waarin mensen  niet of minder worden uitgesloten.

Toegankelijk

Zelfs de symposiumlocatie is op het thema afgestemd: het Eindhovense jongerencentrum Dynamo. Daar vinden al veel programma's plaats die gericht zijn op diversiteit, weet Marc. "Jongeren uit het Dynamo-programma voeren een performance op waarbij urban dance en poëzie worden vermengd. Er doen ook studenten mee in het paneldebat. Het is geen intellectueel symposium met alleen academici. We willen het toegankelijk maken. Dat vraagt het onderwerp ook." Een thema dat volgens Marc veel domeinen in de samenleving raakt. "Het is goed om met elkaar te delen hoe we met dit vraagstuk omgaan in het onderwijs, bij een woningbouwvereniging of als gemeente."
Juist voor zijn FHK-collega's is het interessant om aanwezig te zijn, denkt de lector. "Voor de kunsten ligt hier een belangrijke rol. Die worden geacht om moeilijke vraagstukken in de samenleving op een artistieke manier te adresseren. Kunst is bij uitstek een domein waarin grenzen overschreden worden en verschillen er minder toe doen. Het is verbindend."

Middagsymposium AFGELAST