Sprint naar content

FHK op Dutch Design Week met spannende samenwerkingsprojecten

Sfeerafbeelding Fontys

Van 21 tot 29 oktober 2017 vindt de Dutch Design Week (DDW) met als thema ‘Stretch’ plaats in Eindhoven. Studenten en alumni van de Tilburgse Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) zijn hier te vinden in spannende samenwerkingsprojecten. Dit jaar zijn meerdere opleidingen vertegenwoordigd: Fontys Academy for Art, Communication and Design (ArtCoDe, bachelor Vormgeving) is te vinden in het voormalige V&D pand met Digital Realists in De Modebelofte en Fontys Credit: Wall Street. De master Architecture en master Urbanism (MA+U) staan in het Temporary Art Centre (TAC) als onderdeel van Embassy for Urban Transformation met hun onderzoek naar Eindhoven 2050.

Na het succes van DDW 2016 met onder ander the Fat Pony staat Fontys ArtCoDe ook editie 2017 weer op de DDW met maarliefst twee projecten. Dit jaar krijgt het ArtCoDe-team de kans om hun projecten te tonen in een centraal gelegen pand aan het Eindhovense Stadhuisplein en in het voormalige V&D-pand.

Crédit Fontýs: Wall Street

De derderjaars ArtCoDestudenten verblijven aan het Stadhuisplein in Eindhoven, omgedoopt tot Wall Street. Crédit Fontýs onderzoekt hier nieuwe, alternatieve economische modellen en innovatieve middelen die waarde creëren. Geld / de economie is een mythe die tot nu toe wordt geschreven door economen met alle gevolgen van dien. Het ArtCoDe-team onder leiding van Lucas Maassen, vraagt zich af wat er gebeurt als (ervarings)ontwerpers, theatermakers en andere kritische creatieven met weinig economische expertise zich hierover buigen en de economie aanpakken. Door het ontwerpen van alternatieve verdienmodellen wil het team de economie, maar ook de eigen praktijk onder de loep nemen. Wat is de rol van de ontwerper (probleemoplosser) als hij werkt in een economisch systeem dat zichzelf steeds weer in de problemen brengt? De economie is een actueel thema binnen de kunst op dit moment. Er wordt veel over geschreven, gesproken en op gereflecteerd. Het ArtCoDe-doel is echter het onderzoek ook in de praktijk te brengen. De resultaten van dit onderzoek worden gepresenteerd tijdens DDW. Voor tien dagen lang worden tentoonstelling en performance verbonden aan elkaar en is er tevens de kans wat te eten en drinken bij Crédit Fontýs.

Digital Realists bij Modebelofte in voormalige V&D-pand

Eerste- en tweedejaarsstudenten Fontys ArtCoDe maken de figuren waarop de 'kleding' getoond wordt in project Digital Relalists, als onderdeel van De Modebelofte, waar elk jaar bijzonder werk van recentelijk afgestudeerden van internationale modeacademies te zien is. De presentatie van Digital Realists in De Modebelofte bestaat uit achttien figuren. Deze figuren schetsen een beeld van wat eigentijdse avantgarde-mode te bieden heeft. Dit modebeeld opereert op het grensvlak van digitaal en realistisch, een grens die steeds meer vervaagt. Op bepaalde momenten, zoals tijdens de opening, wordt de mode getoond door levende modellen, op andere moment maken de figuren onderdeel uit van een soort labyrinth.

Eindhoven 2050 - Greetings from the future!

Master Architecture and Master Urbanism onder supervisie van o.a. Lector Marc Glaudemans
Geachte belanghebbenden in de regio Eindhoven,
Wij schrijven u vanuit de toekomst (2050), omdat we terugkijkend zien hoe belangrijk deze is voor onze regio. In 2017 is er veel gesproken over co-creatie. Wij willen de noodzaak benadrukken om daarover in de ruimste zin te denken: tussen burgers en stadsbestuur, tussen ontwerpers en bedrijven, tussen lokale en internationale bedrijven, tussen grensoverschrijdende overheden enzovoorts.Hoe we handelden tot 2017, nadat Philips onze regio verliet is niet zo spectaculair, maar dit is niet de tijd om te rusten. Dit is de tijd om vooruit te kijken naar de nodige grote stappen voor onze regio.
Het bericht is: 2050 begint vandaag. Denk daarna, handel NU.
Hartelijke groeten,
Jouw toekomst

Van alle Nederlandse steden heeft Eindhoven misschien wel de beste positie om zich te transformeren in een stedelijk onderzoekslaboratorium van ontwerp en innovatie. Daarom kijken we naar de ruimtelijke impact van opkomende innovaties in project Eindhoven 2050.
Hoewel steden langzaam kunnen zijn in hun ruimtelijke en fysieke ontwikkeling, kan deze ontwikkeling toch een aanzienlijke ruimtelijke impact hebben op onze economie of gedrag. Daarom moeten planners en ontwerpers betrokken worden en helpen te anticiperen op dergelijke veranderingen. Het jaar 2050 is weliswaar ver weg van 'morgen', toch moeten we er vandaag de dag al over nadenken en naar te handelen. Gelukkig heeft Eindhoven hierbij een open houding. We vonden er de bereidheid om dergelijke vooruitzichten en toekomstgericht denken te omarmen. Bovendien combineert Eindhoven de krachten van technologie, design en sociale innovatie en past deze toe in verbetering van de leefbaarheid en economische aantrekkingskracht van de stad.