FSSF finalisten - Felipe Xavier, Kledis Koltraka & Pavel Šamalík

Startup MultiRotor Robotics - Felipe Xavier, Kledis Koltraka & Pavel Šamalík

Felipe Xavier (afkomstig uit Brazilië) is derdejaars student Fontys Mechatronica en runt samen met 3 medestudenten de startup MultiRotor Robotics. Een bedrijf dat zich richt op het ontwerpen en produceren van autonome drones voor verschillende doeleinden, maar met name voor commercieel en overheidsgebruik.

Een onderneming bij toeval beginnen, dat is hoe MultiRotor Robotics eigenlijk is ontstaan. Gefascineerd door de technologie en de hoeveelheid aan mogelijkheden en kracht die een drone heeft, stelden Felipe en zijn medestudent (nu collega) zich voor hoe gaaf het zou zijn om een eigen drone te maken: hetgeen wat sinds een paar jaar een flinke trend is geworden. En alsof het écht gewoon moest gebeuren, kwam hun mentor in die week met het idee om een drone te maken voor een universitair project. De interesse was er al, dus het voorstel was snel geaccepteerd. Aangezien er vanuit consumenten een grote belangstelling was voor het drone-project, werd besloten om er een bedrijf van te maken!

Sfeerafbeelding Fontys

De combinatie van ondernemen en studeren gaat Felipe goed af, ondanks dat het best wat doorzettingsvermogen vergt. Door goede prioriteiten te stellen, ondervindt hij gelukkig helemaal geen problemen. Sterker nog, Felipe en zijn collega’s zijn van plan flink aan de slag te gaan met hun toekomstplannen. Ze willen graag enkele functies toevoegen aan de drones ter verbetering van het product. Voor 2020 is het doel om genoeg te kunnen produceren wat voldoet aan de vraag van de klant. En dat is slechts nog het begin! Het ijverige groepje ziet het namelijk ook zitten om in de toekomst het assortiment uit te breiden.

Het product wist terecht de aandacht te trekken van de jury en zo zijn de oprichters van de startup geselecteerd om te pitchen tijdens de pitch battle op het Fontys Student Startup Festival. Felipe was super enthousiast toen hij dit te horen kreeg. Het was voor hem een bevestiging dat het product erg geslaagd is, nog meer dan dat hij eigenlijk had gehoopt. Het zal een mooie kans zijn om MultiRotor Robotics extra onder de aandacht te brengen. Mocht de prijs niet hetgeen zijn wat ze aan het eind van de avond mee zullen nemen, dan verwacht Felipe dat hij in ieder geval het event verlaat met inspiratie, nieuwe ideeën en advies (voor verbeteringen).