Fascinatie voor het leraarsvak ontstond op de basisschool

Toen de 22-jarige Roy de Ruyter nog een klein jongetje was, wist hij het al zeker: hij wilde leraar worden. De fascinatie voor het leraarsvak ontstond op de basisschool. De passie voor het vak wiskunde begon op hetzelfde moment vorm te krijgen. De uurtjes rekenen die de kleine Roy kreeg, waren favoriet. In de tweede klas van de middelbare school kreeg Roy een mentor, die ook wiskunde gaf. Die docent bleek zijn grote voorbeeld. Hij bracht het vak op zo’n fijne manier over aan de klas, dat Roy het nu zeker wist: hij moest en zou docent wiskunde worden.

Roy proefde al op jonge leeftijd van het docentschap. Toen hij in de derde klas zat, kreeg hij de mogelijkheid om een paar lessen wiskunde A te geven. Daarna heeft de wiskundefanaat doorgepakt. Hij begon bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) met een voltijdopleiding Leraar Wiskunde en behaalde in 2017 zijn tweedegraadsbevoegdheid. Hij solliciteerde direct en werd aangenomen als wiskundedocent.

Omdat hij graag nog meer bij wilde leren, extra uitdaging zocht en daarnaast graag les wilde geven in de bovenbouw, besloot Roy naast zijn baan nog een masteropleiding te volgen. Het biedt de jonge leraar veel mogelijkheden. In de toekomst hoopt Roy les te geven op het hbo, misschien wel op de lerarenopleiding in Sittard. Niet alleen vanwege het uitdagende onderwijsniveau, maar ook vanwege de aangename docenten die daar rondlopen.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“We hebben een klein lokaal met een kleine klas. Door de kleinschaligheid, kun je de lessen een beetje vergelijken met die van een middelbare school. De docent geeft theorie en bereidt oefeningen voor. Jij vult de oefeningen vervolgens in en bent daarin vrij om te overleggen met studiegenoten. De theorie van de master is – zeker vergeleken met de bacheloropleiding – redelijk abstract. Je krijgt te maken met minder getallen en meer letters. Je werkt zelfstandiger en er is meer thuisstudie vereist.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Het combineren van een masteropleiding met een baan is goed te doen, mits je niet té veel werkt. Ik zou iedereen aanraden om maximaal 13 lesuren per week te werken naast je studie. Gelukkig heb je bij FLOS de mogelijkheid om zelf je tijd in te delen. Maatwerk noemen ze dat ook wel. Sommige lessen hebben een aanwezigheidsplicht. Mocht je het wat rustiger aan willen doen, dan kun je de studie ook verspreiden over drie jaar.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“Ik ben zeer tevreden over de opleiding. Docentopleiders kunnen vragen goed beantwoorden en leggen dingen uit op een manier die goed te volgen is. Je kunt de opleiding met recht een topopleiding noemen. Het zijn lange dagen, dat wel. Maar dat is ook logisch als je binnen een korte tijd de studie wilt afronden. Heb je twijfels om aan de opleiding te beginnen? Loop dan gewoon een keertje mee, zodat je weet hoe het er aan toegaat.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Roy de Ruyter
  • 22 jaar
  • Koos voor de masteropleiding Leraar Wiskunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Roy als docent

“Ik ben een enthousiaste docent en sta levendig voor de klas. Het is belangrijk dat je je bij het belevingsniveau van de leerlingen probeert aan te sluiten. Voor mij is dat niet moeilijk, omdat ik zelf nog jong ben. Ik weet wat de leerlingen willen en wat niet. Met digitale middelen probeer ik het leuk te maken, ook omdat wiskunde niet altijd een populair vak is.”

Gouden tip

“Werk niet te veel naast je studie. Houd alles bij. Als het echt niet te doen is, verspreid het dan over drie jaar. Maar heb wel de motivatie om te groeien.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

leraar wiskunde (master)