Sprint naar content

Festival Circolo

Sfeerafbeelding Fontys

Divers spektakel bij festival Circolo

Van 12 tot en met 21 oktober vond circusfestival Circolo plaats in het Leijpark in Tilburg. Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) werd tijdens het festival goed vertegenwoordigd, met onder andere tweedejaarsstudenten die hun kunsten lieten zien. Een divers spektakel. ´Een verrijking voor de stad´, vertelt John van Riemsdijk, studieleider van de opleiding Circus and Performance Art.

Uitdagende optredens
“Aan de opleiding studeren in totaal 80 studenten die zich, anders dan vroeger, niet alleen bezighouden met het uitvoeren van kunstjes. Dans en theater hebben een steeds grotere inbreng binnen het circustheater´, vertelt John. En dit komt goed naar voren tijdens het festival.
De optredens zijn gevarieerd, zowel in vorm als in de aanwezige artiesten. Van de opleiding doen jaarlijks de tweedejaarsstudenten mee aan het festival. Ze bereiden een voorstelling voor die in een buitenomgeving opgevoerd wordt, en worden hierin begeleid door een regisseur. De opleiding zorgt in samenwerking met het festival dat de leerlingen ruimtes krijgen om te oefenen.

Grote drive van studenten
Voor studenten een uitgelezen kans om een kijkje te nemen in het werkveld. “Studenten maken er met veel enthousiasme gebruik van om hun talenten aan een breder publiek te laten zien. Daarnaast is het voor hen een mogelijkheid om kennis en technieken uit te wisselen met andere aanwezige performers, en op die manier een kijkje in de keuken krijgen.” John is dus erg trots op de studenten van zijn opleiding. Volgens hem zijn ze het gewend om op te treden en hebben ze al veel ervaring in de business. Ze zijn erg gemotiveerd en getalenteerd. “Studenten moeten een topsportconditie hebben en bereid zijn lange dagen te maken om het uiterste uit zichzelf te halen.”

De stad van de kunsten
Niet alleen voor de studenten heeft het festival een positief effect. Ook voor Tilburg als stad heeft het voordelen. Ondanks dat Tilburg veel verschillende festivals onder zijn hoede heeft, is het festival Circolo een uniek fenomeen. Vooral het circuselement maakt een optreden binnen dit genre spannend en gevaarlijk. “Het geeft zo een hele andere beleving voor het publiek, waarbij het iets puur fysieks is wat je ziet. Het publiek wordt meegesleept in het kunstje en in het verhaal.” Ook tijdens het festival werd het publiek meegesleept. Het heeft veel bekijks getrokken, en mede door het lekkere weer was de sfeer erg goed. Met het festival willen ze alle bezoekers de kunst van het circus leren. Deze methode is overgewaaid uit het buitenland, ookwel Social Circus genoemd, waarbij wordt uitgedragen dat circus voor iedereen is. Circus verbindt. “Het werken aan een circusoptreden zorgt voor meer zelfvertrouwen, meer vertrouwen in de ander en betere communicatie met je collega’s”, licht John toe. Daarnaast zorgt dit festival voor verbinding tussen de opleidingen van FHK. Studenten van verschillende disciplines weten elkaar te vinden en werken samen om producties maken. “Als kunstenaars spreek je dezelfde taal, wat zorgt voor een mooie, verrassende en inspirerende uitkomst. Iedere kunstopleiding wil dus wel zo’n festival in de buurt.”

Auteur Sanne Jeursen, student Fontys Hogeschool Journalistiek
foto: Jostijn Ligtvoet