Finalisten Student Startup Award Brabant bekend

Drie jonge ondernemers pitchen op 24 november voor publiek en jury

Code Qube, JAMwerkt en Eventix. Dat zijn de drie bedrijven die op 24 november gaan strijden om de eerste Student Startup Award Brabant. Gestart door studenten van respectievelijk Avans Hogeschool, Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven. Tijdens de voorronde koos de jury hen op basis van hun pitch als besten van de tien genomineerde bedrijven, allemaal gestart door studenten van Brabantse onderwijsinstellingen.

De jury koos de beste startup per deelnemende instelling, en vervolgens de drie ondernemers die tijdens de finale op 24 november pitchen. Customs By BB (Fontys Hogescholen) en Ghost Tours (NHTV) kwamen als winnaar van hun instelling uit de bus, maar wisten geen finaleplaats te bemachtigen. De andere genomineerden waren Suus@Noon (Avans), Siemie & Koko (Fontys), VOKE Productions (NHTV),  BitSensor (TU/e) en Mr. Winston (Tilburg University).

“Het is geweldig inspirerend om te zien wat voor startups er voortkomen uit Brabantse onderwijsinstellingen. Een grote diversiteit aan bedrijven en sectoren, van idee-fase tot scale-up, maar allemaal ondernemers met lef en veel energie. Ik zie wederom het bewijs hoe belangrijk ondernemerschapsonderwijs is en hoe waardevol het is dat ondernemers kunnen floreren binnen de onderwijsinstellingen”, aldus jurylid Mirjam Bink, ondernemer en medeoprichter van ONL voor Ondernemers en JongONL. Haar mede-juryleden zijn Pierre van Kleef (Gate2Holding en Midpoint Brabant) en ondernemer Barend Groote Schaarsberg.

De finalisten
Code Qube is opgericht door Jessica Eijgelsheim en Sharina Kiesebrink.​​ Zij ontwikkelden de Code Qube als afstudeerproject voor de opleiding Communication & Multimedia Design van Avans Hogeschool. De Code Qube is een interactief en fysiek hulpmiddel voor kinderen vanaf 8 jaar om al spelenderwijs een eigen website te leren bouwen. Hierbij staat niet alleen programmeren centraal, maar ook samenwerken, reflecteren, creativiteit en digitale geletterdheid.

Ruud Schippers richtte JAMwerkt.nl tijdens zijn studie aan Tilburg University op, samen met zijn broer Martijn en zus Miranda. Het is een online werkplatform voor jongeren tussen de 15 en 27 jaar oud. Via dit platform kunnen jongeren online aangeven wanneer ze beschikbaar zijn om te werken. Vervolgens kunnen bedrijven met een paar ‘klikken’ jongeren uit de regio inhuren voor ondersteunende werkzaamheden in de horeca, productie, op kantoor enzovoorts. Zo kunnen bedrijven 24 uur per dag tijdelijke personeelstekorten oplossen. ​

TU/e-studenten Joost Aanen en Chris de Jong startten Eventix, een online ticketverkoopsysteem voor alle typen evenementen. Eventix verovert de evenementen markt met een disruptief businessmodel waardoor ticketing voor evenementen organisatoren kan worden aangeboden tegen lagere tot geen kosten.

Eerste editie
Het is de eerste keer dat Brabantse student startups een regionaal podium krijgen. De ondernemers hebben één gemene deler: ze studeren, of zijn recentelijk afgestudeerd, aan een van de vijf deelnemende kennisinstellingen. “Dit is de eerste editie van de Student Startup Award Brabant. Ambitie is om deze Award volgend jaar uit te breiden naar alle onderwijsinstellingen van Brabant”, aldus Reggy van den Bosch, mede-initiatiefnemer en verbonden aan het Tilburg Center of Entrepreneurship van Tilburg University.

Finale event
Voor deze eerste editie hebben de onderwijsinstellingen de krachten gebundeld met de organisatie van de Breda Startup Award. In één groots finale event op 24 november 2016 bij de Rabobank Breda wordt niet alleen de beste Student Startup van Brabant gekozen (bepaald door jury en publiek), maar ook de beste Bredase Startup. Tevens wordt de Breda Community Award uitgereikt. Finalisten in de andere categorieën zijn: Orange Aircraft, Synple en Craze B.V. voor de Breda Startup Award en Kamu, Zorggroep Tuinzigt en de DJ School voor de Community Award.

Noot voor de pers
Het finale event vindt plaats bij Rabobank Breda (Kloosterplein 11, Breda). Voor het bijwonen hiervan en voor meer informatie kunt u contact opnemen met Reggy van den Bosch, Managing Director van het Tilburg Center of Entrepreneurship van Tilburg University, via info@studentstartupaward.nl of 06 450 66 983. Meer informatie over de finalisten en de genomineerde startups is te vinden op www.studentstartupaward.nl.