Fontys ArtCoDe-studenten exposeren in Biesbosch Museum met expo Kiem

Vr 15 december 2017 t/m zo 28 januari 2018 Biesbosch MuseumEiland

Fotograaf: Jacqueline Moors Fotograaf: Jacqueline Moors

Tilburg, 5 december 2017

Nationaal Park De Biesbosch is een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars. Stichting Biesbosch MuseumEiland beschikt over een uitgebreide collectie die toont hoe mensen in de Biesbosch zich verhouden tot water en land. De bijzondere omgeving van de Biesbosch inspireerde ook dit jaar de derdejaars bachelorstudenten Vormgeving aan Fontys Academy of Art, Communication and Design (ArtCoDe). Dit leidde tot verrassende resultaten die van 15 december 2017 t/m 28 januari 2018 te zien zijn in de expositie Kiem.

Het Biesbosch MuseumEiland

Het vernieuwde Biesbosch MuseumEiland ligt in het hart van Nationaal Park de Biesbosch, een uniek zoetwatergetijdengebied. Het museum van 500m2 kent een vaste tentoonstelling en een wisselende expositie en is een eigentijdse plek waar mensen kennismaken met het heden, verleden en de toekomst van het vernieuwde cultuurlandschap van de Biesbosch. De Biesbosch heeft een belangrijke cultuurhistorie: hier hebben mensen de afgelopen 600 jaar gevochten tegen het water, polders gemaakt, de natuur naar hun hand gezet met een heel eigen griend- en rietcultuur, maar ook weer ontpolderd en teruggegeven aan de natuur.

Bio-Design

Het Biesbosch Museum nodigt kunstenaars en vormgevers uit met hun fascinatie voor het samenspel tussen land, water, natuur en cultuur het publiek uit te dagen tot nieuwe zienswijzen. Dit jaar hebben de studenten zich gericht op de waarde van natuur: hoe kun je ontwerpen met de natuur?

Samenwerking met Fontys ArtCoDe

Samen met het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur (bkkc) is het idee ontstaan contact te zoeken met het Brabantse kunstonderwijs. De expositieruimte wordt beschikbaar gesteld aan deze beginnende kunstenaars voor het tentoonstellen van werk, zodat zij kennismaken met het exposeren op locatie. Op 15 december om 15.30 uur wordt de expositie in het Biesbosch Museum geopend.

Acht exposerende studenten

De ArtCoDe-studenten bezochten in september 2017 het depot van het museum, verkenden de natuur en hebben twee maanden gewerkt aan hun concepten. Er zijn acht ArtCoDe-studenten geselecteerd die hun ontwerp hebben uitgewerkt: Fabiola de Graaf, Floor Staps, Celine Jacobs, Tyas D’Hont, Nina Horsting, Lydia Dommering, Marieke Smits en uitwisselingsstudent Karolina Olkowicz. Samen verzorgen zij de inrichting van de tentoonstelling, de PR en communicatie. De verrassende resultaten zijn van 15 december 2017 tot en met 28 januari 2018 te zien in de expositie Kiem.

Website: biesboschmuseumeiland.nl
Biesbosch MuseumEiland
Hilweg 2, 4251 MT Werkendam
Het museum is op dinsdag t/m vrijdag geopend van 10.00-17.00 uur,
op zaterdag en zondag van 11.00-17.00 uur.
1e Kerstdag en oud- en nieuwjaarsdag is het museum gesloten