Fontys ArtCoDe-studenten exposeren in Biesboschmuseum

De Biesbosch is een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars. Stichting Biesbosch MuseumEiland beschikt over een uitgebreide collectie die toont hoe mensen in de Biesbosch zich verhouden tot water en land. Een deel van dit werk staat opgeslagen in het depot. Derdejaarsstudenten van Fontys Academy for Art, Communication and Design (ArtCoDe) selecteerden elk een object uit het depot dat hen inspireerde tot een kunstuiting in een materiaal naar keuze. Dit leidde tot verrassende resultaten die van 10 december t/m 8 januari 2017 te zien zijn in de expositie Expo Depot.

Sfeerafbeelding Fontys

Het Biesbosch MuseumEiland

Het vernieuwde Biesbosch MuseumEiland ligt in het hart van Nationaal Park de Biesbosch, een uniek zoetwatergetijdengebied. Het museum van 500m2 kent een vaste tentoonstelling en een wisselende expositie en is een eigentijdse plek waar mensen kennismaken met het heden, verleden en de toekomst van het vernieuwde cultuurlandschap van de Biesbosch.

De Biesbosch heeft een belangrijke cultuurhistorie: hier hebben mensen de afgelopen 600 jaar gevochten tegen het water, polders gemaakt, de natuur naar hun hand gezet met een heel eigen griend- en rietcultuur, maar ook weer ontpolderd en teruggegeven aan de natuur.

De collectie

In het museum staat de mens dan ook centraal: hoe verhouden mensen in de Biesbosch zich tot het water en het land waarop ze leven, wonen en werken? De collectie is in de jaren 70 opgezet door Huib den Tuinder, omdat door de uitvoer van de Deltawerken de griend- en rietcultuur leek te gaan verdwijnen. Slechts een deel van de collectie staat in het museum, de overige objecten staan opgeslagen in het depot. In het eeuwenoude samenspel van land en water zijn natuur en cultuur voortdurend in verandering. Het Biesboschmuseum nodigt kunstenaars en vormgevers uit met hun fascinatie voor het samenspel tussen land, water, natuur en cultuur het publiek uit te dagen tot nieuwe zienswijzen.

Samenwerking met Fontys ArtCoDe

Naast het organiseren van reguliere exposities is, samen met het brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc), het idee ontstaan contact te zoeken met het Brabantse kunstenonderwijs. Aan deze beginnende kunstenaars wordt de expositieruimte beschikbaar gesteld voor het tentoonstellen van werk, zodat zij kennismaken met het exposeren op locatie. Op 9 december om 16.00 uur wordt de eerste expositie in het Biesbosch Museum geopend. Studenten Vormgeving van Fontys Academy for Art, Communication and Design (ArtCoDe) uit Tilburg bijten het spits af.

Zeven exposerende studenten

De ArtCoDe-studenten bezochten in september 2016 het depot van het museum, kozen een object en hebben twee maanden gewerkt aan concepten. Uiteindelijk zijn er zeven ArtCoDe-studenten geselecteerd die hun ontwerp hebben uitgewerkt en tentoonstellen: Matthias Gigengack, Jeffrey Gorka, Mandy Herrijgers, Tulio Laanen, Purdy Vossen, Olivier van Zummeren en uitwisselingsstudent Teresa Milan. Priscilla Gijsberts verzorgt de inrichting van de tentoonstelling, de PR en communicatie. Niet alleen de werken zelf zijn in de tentoonstelling te zien, maar ook een verwijzing naar de objecten uit het depot en een toelichting op het ontwerpproces zijn opgenomen. De verrassende resultaten zijn van 10 december 2016 tot en met 8 januari 2017 te zien in de expositie Expo Depot.

Website: www.biesboschmuseumeiland.nl
Biesbosch MuseumEiland
Hilweg 2, 4251 MT Werkendam
Het museum is op dinsdag t/m vrijdag geopend van 10.00-17.00 uur, op zaterdag en zondag van 11.00-17.00 uur.
1e Kerstdag en oud- en nieuwjaarsdag is het museum gesloten.