Fontys Conservatorium wordt AMPA

Sfeerafbeelding Fontys

Verandering Fontys Conservatorium

De samenleving verandert, net als de manier waarop deze met kunst omgaat. Fontys Conservatorium vindt het daarom hoog tijd voor de ontwikkeling van een nieuwe, state-off-the-art bachelor muziekopleiding. Het Fontys Conservatorium in Tilburg gaat daarom ingrijpend veranderen. Op maandag 10 oktober presenteerde het Conservatorium daarom de nieuwe naam en inhoud van Fontys Academy of Music and Performing Art (AMPA).

Fontys Academy of Music and Performing Arts (AMPA)

Fontys Academy of Music and Performing Arts (AMPA) biedt een vierjarig Bachelor of Music programma. Het is een internationaal georiƫnteerde opleiding die de studenten wil opleiden tot het hoogste niveau van hun kunnen als muziekkunstenaars. Om dat te bereiken zetten we de deuren van ons prachtige Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK)-gebouw wijd open: we werken intensief samen met experts in muziek en ensemblespel en de andere kunstopleidingen binnen FHK en laten ons ondersteunen door een platform van Nederlandse en internationale Ensembles in Residence.

Twee profielen: Klassiek en Jazz en focus op ensemblemuziek

AMPA biedt twee profielen, Klassiek en Jazz, en concentreert zich voornamelijk op de muziekfilosofie en het muzikale vocabulaire van de 19e eeuw en verder. Een speciale focus ligt daarbij op nieuwe hedendaagse benaderingen van het uitvoeren en componeren van ensemblemuziek. Dat doen we binnen een interdisciplinaire context. Deze kern van het programma wordt aangevuld met ondernemerschap, muziekeducatie en research, communicatievaardigheden en conceptontwikkeling.

Visie

1. Ensemblespel staat centraal in het programma; alle andere vaardigheden haken hierop aan.
  2. Zelfmanagement is het vermogen meester te zijn van je eigen talent en optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die AMPA biedt.
  3. Interdisciplinariteit is het vermogen verbindingen aan te gaan en samen te werken met andere kunstdisciplines.
  4. Praktijkgericht onderzoek is het vermogen om de muzikale praktijk in verband te brengen met een theoretisch kader.
  5. Collectief ondernemerschap is het vermogen het eigen muzikale kunstenaarschap te vermarkten.
  6. Internationale verbondenheid betekent dat de student in staat is een internationaal netwerk op te bouwen en in internationale contexten te werken.

Deze vaardigheden vormen de kern van ons curriculum.

Meer informatie: brochure

Lees meer over Fontys AMPA in deze brochure, of kijk op webpagina AMPA.