Fontysstudenten in Darling, Zuid-Afrika

Sfeerafbeelding Fontys

Van 19 maart tot 2 mei verblijven studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) en Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Darling, Zuid-Afrika in het kader van het project The Collecition of Darling. In dit onderwijsproject participeren acht studenten van FHK en één van FHJ. Tijdens hun verblijf van zes weken spreken zij met veertig inwoners die aan de hand van veertig voorwerpen hun verhaal vertellen. De studenten verzamelen de veertig verhalen en vertalen deze naar veertig performances, films, songs, monologen, choreografieën en tekeningen. Dit resulteert in een festival en tentoonstelling van 30 april t/m 1 mei.

Darling

Darling is een dorp in het gebied Swartland, Zuid-Afrika, West Kaap, een uur rijden te noorden van Kaapstad. Van de bevolking van ruim 10.000 inwoners is 80% gekleurd, 5% zwart en 15% blank. De spreektaal is overwegend Afrikaans. Er zijn drie lagere scholen, er is geen aanbod van ander onderwijs. De witte en zwarte bevolking van het dorp zijn van elkaar gescheiden door een spoorlijn.

The Collection of Darling

The Collection of Darling gaat over persoonlijke objecten bij inwoners van Darling thuis. Objecten met een verhaal; iedereen heeft ze: het geborduurde tafelkleed, het theekopje van moeder, een foto. Dit voorwerp representeert een herinnering, droom of verlangen. In dit project maken acht kunststudenten uit Nederland deze verhalen zichtbaar, de journalistiekstudent doet de verslaglegging hiervan in tekst, beeld en geluid. De studenten luisteren naar dit verhaal en ‘vertalen’ ze vervolgens in bijvoorbeeld een film of een monoloog. Zo ontstaat een bijzondere collectie van objecten en verhalen van 40 inwoners van Darling. Op twee locaties wordt de collectie tentoongesteld, zo kunnen de bezoekers op een bijzondere wijze kennis met elkaar maken. Kern van het Darlingproject is het ‘verhaal’ van persoonlijke voorwerpen op beeldende/auditieve wijze voor anderen zichtbaar te maken en via het object het gezicht van de eigenaar weer te geven via een beeld dat bestaat uit meerdere betekenislagen. Het beeld vormt samen met de andere voorwerpen het portret van de rijke verscheidenheid van Darling.

Festival en tentoonstelling

De ‘beelden’ worden tentoongesteld en/of uitgevoerd tijdens het afsluitend weekend en vormen een nieuw festival in Darling en na afloop in een galerie in Stellenbosch. Het dorp toont zich aan elkaar en aan anderen; een podium en platform om te tonen en uit te wisselen. Het project is aanvullend op, en in samenwerking met de Nederlands/Zuid Afrikaanse organisatie van Wim Visser, die sinds 2004 het Voorkamerfest organiseert; theater en muziek op locatie.

Voorkamerfest

Darling is met name bekend geworden omdat de schrijver en entertainer Pieter-Dirk Uys er woont. Hij heeft het treinstation gekocht en verbouwd tot theater. Dit theater vormde het centrale punt in het Voorkamerfest, dat eind september gehouden werd, een samenwerking tussen Nederlandse, Zuid-Afrikaanse en Engelse artiesten. Hier kon het publiek kennismaken met voorstellingen vanuit verschillende disciplines, zoals muziek, dans, theater en literatuur. Deze werden opgevoerd in achttien huiskamers, kriskras door Darling. De witte artiesten traden op in het zwarte gedeelte van Darling en vice versa. Met een busje werden de bezoekers naar de verschillende locaties gebracht. Zo kwamen op een bijzondere en 'luchtige manier' mensen met verschillende culturele achtergrond met elkaar in aanraking.

Meer informatie

Je kunt de studenten in Darling volgen via Facebook 'Darling Collection'. Hier vind je ook meer informatie over dit project.