Forever 27: muzikaal eerbetoon met FHK-signatuur

Sfeerafbeelding Fontys

Tilburg, 20 november 2017 l This article in English

Met Forever 27, een tournee langs 23 zalen, laat Rockacademie zien dat ook het theater een belangrijk podium is voor de nieuwe generatie muzikanten.

Jimi Hendrix, Robert Johnson, Janis Joplin, Brian Jones, Jim Morrison, Kurt Cobain en Amy Winehouse. Allemaal muzikale iconen die in de meeste gevallen op een tragische manier aan hun einde kwamen. Een overmatig gebruik van drugs, drank of slaappillen vormde nogal eens de oorzaak. Maar er is meer dat deze artiesten onderling bindt en ze nog legendarischer maakt: ze waren allemaal 27 jaar toen ze overleden.

Fontys Rockacademie brengt momenteel een muzikaal eerbetoon aan deze muzikanten met Forever 27: een voorstelling met een zevenkoppige band, in 23 theaters door heel Nederland. Voor zover hoofd Alexander Beets van het Business Department van dit instituut heeft kunnen nagaan, is een dergelijke grote tournee door een muziekopleiding niet eerder gemaakt. "Het thema lijkt heel voor de hand liggend. De vraag is echter of je in staat bent om aan de voorkant een volwaardig professioneel theaterproduct neer te zetten, terwijl je aan de achterkant eigenlijk bezig bent met een educatieconcept. Dat heeft ons wel wat slapeloze nachten opgeleverd."

Tijdens de opleiding werden studenten uitgedaagd een nieuw theaterconcept te ontwikkelen en te presenteren aan een comité van vijf theaterdirecteuren. Van de zes gepitchte ideeën stak Forever 27 er met kop en schouders bovenuit. In het gezelschap zat ook theaterboeker Marijke de Zee en zij bood aan deze voorstelling onder de aandacht van de zalen te brengen. De animo bleek groot. "We hadden wel tachtig shows kunnen doen. Maar eerst gaan we deze 23 maar eens goed uitvoeren en evalueren. Om te bekijken of we dit in de toekomst FHK-breed kunnen oppakken. Er zijn genoeg disciplines die zo kunnen aanhaken, zodat je kunt opschalen en FHK een jaarlijkse tournee krijgt met dertig shows."

Verliefd

Vraag een beginnend student aan Rockacademie waar diens toekomstige werkveld zal liggen, dan zal die volgens Alexander een poppodium en festival noemen. "De realiteit is echter dat het theatercircuit ongelofelijk belangrijk is voor de werkgelegenheid van beroepspopmusici." Leadzangeres Bo Knippels  beaamt dat: "Het is een unieke kans om op deze manier jezelf als muzikant en tegelijk ook de Rockacademie te introduceren." Het project is haar op het lijf geschreven. "Amy Winehouse is een van mijn grootste inspiratiebronnen, maar ik ben al sinds mijn veertiende verliefd op Jim Morrison." Zowel zij als Alexander waarschuwt dat bezoekers geen avond met enkel covers moeten verwachten. "Wij leiden niet op tot Top 40-band, maar zijn een artistiek-inhoudelijke opleiding", aldus Alexander. "Dat betekent dat we er constant mee aan het stoeien zijn hoe we er ons eigen signatuur aan kunnen geven. Bombastische nummers worden nu ineens a capella uitgevoerd; het verhaal erachter wordt verteld; we werken met rappers, markante anekdotes en historisch beeldmateriaal. Dat is voor ons ook spannend. Gaan bezoekers met een bepaalde verwachting enthousiast de deur uit? Tot nu toe zijn ze knetterenthousiast."

Leadzangers Forever 27 Leadzangers Forever 27

Bezetting

De bezetting van Forever 27:

Lead vocals: Bo Knippels, Thomas Pieters en Alex Bergman a.k.a. Meester Alex
Drums: Roel Eijgermans of Casper Abeln
Bas: Johan Marsman of Tom van Lieshout
Gitaar: Carlota Lopez van der Logt of Thuur Onrust
Keyboard: Rolf van de Sande of Alex Rijckaert.

Sfeerafbeelding Fontys

Kijk voor het volledige programma op: forever27.nl