'Ga de uitdaging aan!'

Dat Steven Wulms iets met natuurkunde wilde gaan doen, stond al heel lang vast. Als klein jongetje haalde hij de wasmachine van zijn moeder uit elkaar om te kijken hoe het apparaat in elkaar stak. De keuze om het vak natuurkunde te combineren met lesgeven, kwam later pas. Het bleek een gouden beslissing. De 22-jarige Steven zit inmiddels in het laatste jaar van de voltijdopleiding Leraar Natuurkunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en is van plan om nog een master te gaan doen. Hij hoopt daarna zijn droom waar te kunnen maken: leerlingen van alles en nog wat bijbrengen over natuurkunde.

Loopbaantesten

Toen Steven nog op de basisschool zat, werd hem al verteld dat hij iets in het onderwijs zou moeten gaan doen. “Ik was altijd heel behulpzaam en kon anderen goed helpen met dingen zoals huiswerk. Na de middelbare school ben ik begonnen met het geven van bijles. Ik had toen eigenlijk nog niet de ambitie om leraar te worden. Ik heb eerst een studie technische natuurkunde gedaan, maar dat bleek het niet te zijn. Na het maken van een aantal loopbaantesten kwam ik erachter dat het leraarsvak misschien toch wat voor mij zou zijn. Ik besloot naar de open dag van FLOS te gaan en een dagje mee te lopen. Dat beviel me zo goed, dat ik vier jaar ben blijven plakken.”

Steven is bijna klaar met zijn studie. Hij heeft verschillende stages achter de rug en weet als geen ander hoe het leraarsvak en de opleiding in elkaar steken. Moeite met plannen heeft hij nooit gehad. “Ik heb de studielast op deze opleiding nooit een probleem gevonden. Tijdens de stageperiodes maakte ik 35 studie-uren per week, zonder stage waren dat er 15 tot 20. Van de stages heb ik heel veel geleerd. Ik heb lesgegeven op het vmbo, bij de havo en bij het vwo.”

Klein en hecht

De 22-jarige student koos voor de opleiding in Sittard omdat FLOS het beste staat aangeschreven. “We hebben een kleine opleiding, dat de sfeer ten goede komt. De afstand tussen leerlingen en docenten is heel klein. De persoonlijke aandacht is groot. De docenten zijn de beste docenten die ik ooit heb gezien en iedereen is heel hecht. Je kunt bij wijze van spreken gewoon een biertje met een van je leraren gaan drinken. Verder vind ik de manier waarop lesgegeven wordt ook heel prettig. Daar heb ik misschien zelfs meer van geleerd dan van alle theorie.”

Dat Steven enthousiast is, moge duidelijk zijn. Twijfelaars wil hij dan ook het volgende meegeven: “Ga het gewoon proberen. Je loopt in het eerste jaar van de studie al stage, dus je komt er al heel snel achter of je het leuk vindt. Als je graag met kinderen werkt, kan ik alleen maar aanraden om de uitdaging aan te gaan. Lesgeven is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Je krijgt moeilijke en makkelijke klassen. Wat werkt voor jou en wat werkt niet? Daar kom je vanzelf achter. Op de opleiding reiken ze je veel handvatten aan, maar je leert het vak pas echt in de praktijk. Ook hoe jij als persoon reageert op bepaalde situaties.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Steven Wulms
  • 22 jaar oud
  • Geboren en getogen in Venlo
  • Volgt de opleiding Leraar Natuurkunde Fontys Lerarenopleiding Sittard

Steven als docent

"Ik hoor van anderen dat ik mijn vak met veel passie kan overbrengen. Dat ik altijd heel vrolijk voor de klas sta. Ik ben moeilijk boos te krijgen.”

Gouden tip

“Het is vallen en opstaan. Leer daarvan en ga door. Ga op je bek en word daar sterker van. Als je twijfelt: probeer het gewoon. Je loopt in het eerste jaar van de opleiding al stage, dus je komt er heel gauw achter of je het leuk vindt.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Natuurkunde (voltijd)