Generatieve sessies: een nieuwe manier van onderzoeken

Sfeerafbeelding Fontys

Werkplek en onderzoek

Mijn afstudeerstage en afstudeeronderzoek doe ik bij Jump XL Oisterwijk. Jump XL is een trampolinepark dat nu bijna door heel Nederland zit. Ik heb voor deze stage gekozen, omdat ik mezelf in een geheel nieuwe markt wilde ontwikkelen. Dit concept van trampolineparken was voor mij geheel onbekend. Na het eerste gesprek was het al geheel duidelijk wat mijn opdrachten zouden gaan worden en ik heb daarom meteen voor deze organisatie gekozen. Naast de stage opdrachten moet ik net zoals andere studenten praktijkonderzoek doen. Samen met de organisatie hebben we gekeken wat zij nu wilden weten van de bezoekers. Ik heb samen met hen besloten om voor de doelgroep kinderen te kiezen, want zij zijn tenslotte de grootste doelgroep van het park. Er worden heel veel kinderfeestjes gegeven en een tal van andere activiteiten voor deze doelgroep. Ik ga onderzoek doen bij kinderen, waardoor ik bij ouders toestemming moet vragen. Ik kies er ook voor om een vragenlijst af te nemen bij zowel de kinderen als de ouders. Daarnaast ga ik met een groep kinderen een generatieve sessie doen. Hierbij hoop ik dat de kinderen op geheel andere wijze gaan denken en zo hun droom trampoline park beschrijven.’

Generatieve sessie
Generatieve sessies als onderzoeksmethode bij klantonderzoek. Martijn gaat het doen! Bij de uitleg van wat je als onderzoeker met generatieve sessies kan bereiken, wordt vaak gebruik gemaakt van onderstaande afbeelding. Door bijvoorbeeld interviews of observaties in te zetten als onderzoeker, kom je erachter wat iemand denkt of doet. Ben je echter benieuwd naar iemands dromen of diepe gevoelens, dan kan je een generatieve sessie inzetten. Tijdens een generatieve sessie wordt iemands creatieve kant geprikkeld. Een opdracht binnen een generatieve sessie kan bijvoorbeeld zijn om een tekening te maken van jouw ideale aanpak van een project. Een ander voorbeeld is om met Lego te bouwen hoe jij het bedrijf waarvoor je werkt, over 10 jaar ziet. Martijn gaat generatieve sessies inzetten om erachter te komen wat kinderen het liefst willen doen tijdens een kinderfeestje in Jump XL.

Ben je geïnteresseerd geraakt in generatieve sessies en zou je er meer over willen leren? Check dan het boek ‘Convivial Toolbox’, geschreven door Elizabeth Sanders en Pieter Jan Stappers. Ontdek zelf hoe het werkt!

Iedere drie weken stelt een andere student zich voor en vertelt kort over zijn of haar werkplek en onderzoek. Tot over drie weken!

Judith Brouwers en Ted Toussaint