‘Het contact met de leerlingen is geweldig’

Anne van de Steeg is achttien jaar oud en proeft dit jaar voor het eerst van het studentenleven. Een paar jaar geleden ging ze nog iedere dag naar de Bernard Lievegoed School in Maastricht om keihard te leren voor haar havodiploma. Dit jaar staat ze zelf voor de klas. Ze volgt de lerarenopleiding Science and Technology bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS).

Anne koos voor de opleiding omdat alle bètavakken haar heel erg aanspreken. “Ook het onderzoeken en het koppelen van theorie en praktijk vind ik aan deze studie erg interessant. Hetzelfde geldt voor de lessen met verbazende practicums die we krijgen, het gezellig samenzijn met studenten en de docenten. Omdat de opleiding zo kleinschalig is, krijg je de kans om iedereen goed te leren kennen.”

Even wennen

In de afgelopen tijd is er veel veranderd in het leven van Anne.  Zat ze twee jaar geleden zelf in de schoolbanken op een middelbare school, nu zijn de rollen omgedraaid. Bij de FLOS krijgt Anne colleges, maar het eerste jaar draait voornamelijk om stagelopen. Haar eerste stage is in volle gang. Dat ze opeens een docente is die leerlingen iets moet leren over Science and Technology, daar moet Anne soms nog aan wennen. “Wat ik vooral heel leuk vind, is het contact met leerlingen. Dat ze het fijn vinden om informatie van mij te krijgen en mij als begeleider te hebben. Dat ik ze kan verrassen en laten nadenken. Dat ze met mijn hulp zelf dingen kunnen onderzoeken en uitvinden. Het voor de klas staan vind ik soms nog een uitdaging, maar zodra leerlingen zelf aan de slag gaan - dus individueel of in groepjes - bevalt het erg goed!”

Perfectionist

Anne volgt een voltijdopleiding en is iemand die alles goed wil doen. Ondanks haar perfectionisme lukt het Anne prima om haar studie te combineren met haar vrije tijd. “Soms met een omweggetje, soms direct. Het is voor mezelf belangrijk dat ik alles op een rijtje zet. Je moet niet alleen doen waar je goed in bent, maar ook aandacht hebben voor wat je leuk vindt.”

Waar de achttienjarige studente zichzelf over vijf jaar ziet? Dat weet ze nog niet zo goed. “Ik vind het moeilijk om keuzes te maken. Misschien ga ik nog wel een andere studie doen of verdiep ik me in een ander onderwerp. Ik leef graag in het nu.” En nu zit ze goed bij FLOS. “Ik koos voor deze opleiding omdat de school in Sittard een kleine locatie is. Omdat het zo persoonlijk voelt. Het leukste aan de studie vind ik het contact met medestudenten en docenten. Hier komen allerlei leuke gesprekken en discussies bij kijken.”

Wat de komende jaren haar gaan brengen, blijft dus nog een verrassing. Momenteel geeft ze als stagiaire les aan brugklasleerlingen, in de stages die volgen mag ze ook bij andere klassen proeven.

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Anne van de Steeg
  • 18 jaar oud
  • Woont in Beek
  • Volgt de opleiding Leraar Science and Technology bijFontys Lerarenopleiding Sittard

Steven als docente

“Ik ben iemand die graag in groepjes werkt en het liefst niet de hele dag als zender voor een klas staat.”

Gouden tip

“Ervaar je stage! Hier kom je er pas echt achter wat je wel of niet leuk vindt aan het vak.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Science and Technology (voltijd)