Ingrid de Rond en Britt Jansen winnen Jacques de Leeuw Prijs

Sfeerafbeelding Fontys

Vlnr: Ingrid de Rond, Jacques de Leeuw en Britt Jansen. Fotograaf: Maud de Regt

Ingrid de Rond (Academie voor Beeldende Vorming) en Britt Jansen (Conservatorium) hebben de Jacques de Leeuw Prijs 2013 gewonnen, dé prijs voor het grootste talent van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK). De prijswinnaars namen woensdag 26 juni in de Schouwburg van Theaters Tilburg ieder de geldprijs van € 10.000 in ontvangst uit handen van de heer Jacques de Leeuw. Mevrouw Peters reikte hen De Bronzen Leeuw uit.

Een deskundige jury onder voorzitterschap van Aad van Nieuwkerk bepaalde de winnaars van de € 10.000. Er zijn twee winnaars, één prijs voor een afstudeerder van de docerende richting en één voor de uitvoerende richting. De prijs dient als stimulans voor verdere studie en carrière. Daarnaast vormt de prijs natuurlijk dé erkenning van talent.

Uit het juryrapport

Winnaar categorie docerend: Ingrid de Rond

Ingrid de Rond studeert af aan de bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (Academie voor Beeldende Vorming, ABV). Ze laat leerlingen met visionaire overtuiging het belang van kunsteducatie inzien. Ze geeft ontwapenend en op een eigen heldere wijze inhoud aan het docentschap. De lessen zijn doordacht, sturend, analytisch en inspirerend. De kunstuitingen zijn het bewijs van een grote creatieve, analytische en inventieve geest. Haar aanpak is bevlogen en geëmancipeerd en ze verwoordt een duidelijke missie. Bij Ingrid zie je hoe ‘leren is creëren en creëren is leren’ elkaar in een welhaast bedwelmend tempo afwisselen. Onderzoeken, ervaren, weten, analyseren, waarnemen, toepassen, voelen… de jury kijkt reikhalzend uit naar haar toekomstige onderzoekpublicaties over het fundament, het basement van het kunstvakonderwijs.
Ingrid houdt vanuit een onderzoekende basisattitude haar onderwijsomgeving en daarmee zichzelf voortdurend een spiegel voor. Ze is analytisch heel sterk en legt op eenvoudige en heldere wijze dwarsverbanden. Haar lessen zijn doordacht en er ligt een duidelijk didactisch plan aan ten grondslag. Ingrid is een geboren onderzoeker die haar kunstenaars- en docentschap daarbij intelligent inzet.

Winnaar categorie uitvoerend: Britt Jansen

Britt Jansen studeert af aan de bachelor Muziek (Conservatorium).
Britt is een verbijsterend talent met een heel bescheiden, ingetogen persoonlijkheid. Het innerlijke vuur smeult totdat Britt het podium betreedt. Dan ontvlamt het talent. De zeggingskracht van de performance raakt het publiek onherroepelijk. De veelzijdigheid en indrukwekkende toewijding aan de studie maakt dat Britt excelleert in twee mengvormen binnen de bestudeerde discipline. Ze is de droom van ieder orkest, band of ensemble omdat ze onwaarschijnlijk goed klassiek gitaar en blues gitaar speelt .
Britt excelleert in deze twee muziekstromingen en ze weet ze ook nog op een hele natuurlijke manier samen te brengen. Op een eigenzinnige, onverstoorbare wijze geeft ze blijk een muzikale rasartiest en duizendpoot te zijn. Britt is een zeer overtuigende gitarist.

Feestelijke uitreiking

De presentatie van de avond was in handen van theatermaker Lucas de Man. Via een film maakte het publiek kennis met de talentvolle genomineerden. Daaromheen waren er optredens van bijzonder talent van FHK. Het accordeonensemble en de tenor Erik Bomers met een aria uit de voorstelling Macbeth, de band Melphi (met de winnaars van de prijs in 2006 en 2010) en Solvejg Weyeneth (circus) met een koor van Muziektheater Klassiek. De avond werd afgesloten met een afterparty in de foyer van de schouwburg.

Twaalf jaar Jacques de Leeuw Prijs

Al voor het twaalfde jaar stimuleert en steunt Stichting Jacques de Leeuw afstudeerders van FHK. Met de prijs wil Stichting Jacques de Leeuw (onderdeel van uitgeverij Audax) jonge talentvolle kunstenaars de mogelijkheid bieden om zich te ontwikkelen. Ook is het een manier om ambities te stimuleren bij studenten van de verschillende kunstenopleidingen. Bovendien willen Stichting Jacques de Leeuw en FHK zo een positieve bijdrage leveren aan het culturele klimaat in Tilburg.

Genomineerden

Naast de winnaars waren de volgende mensen genomineerd:

Docerende richting:
Yvonne Neven (Academie voor Danseducatie)
Thijs van Gurp (Academie voor Muziekeducatie)
Jessie L’Herminez (Academie voor Theater)

Uitvoerende richting:
Roxana Küwen (Academy for Circus and Performance Art)
Stijn van Lith (Academy for Art Communication en Design)
Sarah Mancini (Dansacademie)
Kick Spijkerman (Academie voor Muziek- en Musicaltheater)
Thomas Waterreus (Rockacademie)

Samenstelling jury

Naast Aad van Nieuwkerk bestaat de jury van de Jacques de Leeuw Prijs 2013 uit de volgende deskundigen: Boyke Brand, Willem Brekelmans, Leonie Clement, Annette Embrechts, Saskia van Gool, Florence Husen en Jos Wilbrink.