‘Je gaat het hier echt naar je zin hebben’

De opleiding is kleinschalig, je bent geen nummertje, iedereen kent je bij naam en je mag docenten bij de voornaam aanspreken. Het zijn slechts vier van de vele redenen waarom Julia Poussart het naar haar zin heeft bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). “Ook al is Sittard misschien niet de meest leuke studentenstad, het is hier zeker gezellig. Als je passie hebt voor je vak en voor jongeren, dan ga je hier ongetwijfeld naar je zin hebben.

De keuze om voor FLOS te kiezen, was voor Julia snel gemaakt. “Aangezien ik in Geleen woon, was de studie in Sittard het meest voor de hand liggend voor mij, omdat het zo dichtbij is. Daar komt nog bovenop dat het de beste lerarenopleiding is. Verder zoeken was voor mij daarom niet nodig.”

Julia zit nu in het tweede jaar van de opleiding Leraar Engels (voltijd). Ze weet dus waar ze over praat als ze het over haar studie heeft. “De leraren moeten zeker benoemd worden. Ze zijn professioneel, staan altijd voor je klaar en niks is hen te veel gevraagd. Verder vind ik het fijn dat de opleiding heel persoonlijk is, er hangt een prettige sfeer. Er wordt gewerkt met het ‘practice what you preach-idee’, wat betekent dat de leraren zelf ook de didactische vormen hanteren die ze jou aanleren en je dus veel dingen in praktijk ziet. Tevens zijn de stages erg goed geregeld vanuit Fontys, je hoeft nooit zelf op zoek te gaan!”

Geliefd

Julia zat in het derde jaar van de havo toen ze erachter kwam dat ze lerares wilde worden. “Toen ik bleef zitten en al mijn vrienden naar de bovenbouw gingen, leerde ik hoe belangrijk goede leraren zijn. Ik was gedemotiveerd geraakt en vond het minder leuk om naar school te gaan, maar gelukkig was er een lieve Nederlandse docent die mij steunde. Ze spendeerde soms zelfs de pauze met me en vroeg me regelmatig hoe het met me ging. Ik voelde me er een stuk fijner door. Dit is wat ik ook voor mijn leerlingen wil doen. Ik wil dat ze zich – ondanks dat ze school of het vak Engels misschien niet leuk vinden – toch welkom, gerespecteerd en geliefd voelen.”

“U moet wel bij de tijd blijven hè!”

Eén ding is in ieder geval zeker: als docent maak je veel mee. Soms krijg je te maken met minder leuke zaken, maar over het algemeen zijn het positieve dingen. “Iedere dag is anders en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. De antwoorden van de leerlingen kunnen je elke dag verbazen en mede dankzij de leerlingen blijf je bij de tijd. Zo riep laatst iemand bijvoorbeeld keihard ‘HUTS!’ in mijn les op stage. Toen ik vroeg wat dat betekende, kreeg ik als antwoord: ‘Kent u dat niet? U moet wel bij de tijd blijven hè!’. Daarna heb ik het liedje met de klas opgezocht en heb ik de leerlingen laten meezingen.”

Vijf jaar later

Al met al is Julia tevreden over haar studiekeuze en de keuze voor FLOS. Het eerste jaar was flink aanpoten, maar als je gemotiveerd bent kom je er wel. Het is belangrijk dat je goed kunt plannen en dat je niet te veel uitstelt. Over twee jaar hoopt Julia af te studeren en over vijf jaar wil ze een masteropleiding hebben afgerond. Daarna is het tijd voor een vaste baan in het onderwijs.

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Julia Poussart
  • 21 jaar oud
  • Woont in Limburg
  • Volgt de opleiding Leraar Engels Fontys Lerarenopleiding Sittard

Julia als docente

“Als docent ben ik iemand die positief is. Als ik mijn dag niet heb, probeer ik dat niet te laten merken. Ik vind het geen prettig idee dat als ik een slecht humeur heb, dertig leerlingen daar last van moeten hebben. Ik wil een docent zijn die de leerlingen het gevoel geeft dat ze fouten mogen maken zonder dat ze daarvoor worden afgerekend. Toen ik op de middelbare school zat werd er vaak onderling gelachen om het accent van leerlingen in het Engels, dat accepteer ik zelf niet. Ik vind het feit dat leerlingen hun best proberen te doen, erg waardevol. Ik heb liefde voor mijn vak, maar nog meer voor mijn leerlingen. Zij maken het beroep leuk. Het belangrijkste vind ik dat ik een ‘safe haven’ creëer in de klas, ik wil dat de leerlingen het gevoel hebben dat ze met alles bij mij terecht kunnen.”

Gouden tip

“Begin op tijd met leren en houd alles goed bij, maar vergeet ondertussen ook zeker niet te genieten.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Engels (voltijd)