Sprint naar content

‘Kleine school, grote samenhorigheid’

Begonnen met een bacheloropleiding Lichamelijke Opvoeding, al jaren werkzaam in het onderwijs en nu bijna afgestudeerd als leraar Natuurkunde. De 44-jarige Benny Paumen had het niet anders willen doen. Hoewel hij als stiefvader van vier kinderen een drukke periode achter de rug heeft, is hij blij dat hij drie jaar geleden voor de flexibele deeltijdopleiding Leraar Natuurkunde bij Fontys Lerenopleiding Sittard (FLOS) heeft gekozen.

Het leraarsvak heeft Benny altijd geboeid. “Ik heb op werkgebied altijd veel met sport gedaan en daar komt ook zeker natuurkunde bij kijken. Toen ik uit de sportwereld stapte, wist ik eigenlijk al meteen dat ik me wilde richten op het docentschap.” De 44-jarige gezinsman heeft besloten zijn flexibele deeltijdopleiding over drie jaar te verspreiden. En daar heeft hij zo zijn redenen voor. “Ik werk fulltime in het onderwijs en heb een groot gezin. Gelukkig bestaat er in Nederland de mogelijkheid om drie jaar gebruik te maken van een lerarenbeurs. Dat heb ik dan ook gedaan.”

Inmiddels is Benny bijna klaar en heeft hij veel hoogtepunten meegemaakt. “We hebben plezier gehad tijdens de lessen. Omdat we met een kleine groep waren, kregen we veel persoonlijke aandacht. De studie is heel breed en er zit veel diepgang in. Ook al was ik al werkzaam als docent, ik heb veel extra dingen mogen leren. De colleges die je krijgt, zijn zeer goed. De docenten hebben ieder een eigen manier van lesgeven. Wat heel prettig is, is dat je je online al kunt voorbereiden op de lessen die je gaat krijgen. Je weet welke stof er behandeld gaat worden. Ik heb nog nooit een ‘droge’ les meegemaakt waarbij de lerarenopleiders de te behandelende stof saai aflezen van een PowerPoint-presentatie. Nee, de lessen worden altijd mooi ingekleed.”

“Hoe ik vroeger les kreeg op school, dat gun ik niemand”

Eén van de dingen die Benny geleerd heeft, is de nieuwe manier van lesgeven. Daarbij staat niet de leraar, maar de leerling centraal. “Hoe ik vroeger les kreeg op school, dat gun ik niemand. We moesten luisteren en niets doen. Nu is dat heel anders. Ik ben geen leraar, maar meer een coach en begeleider voor leerlingen. Theorieboeken worden bijna niet meer gebruikt.”

Onvoorspelbaar

Wat Benny verder leuk vindt aan het werk dat hij doet, is dat het onvoorspelbaar is. “Je staat ’s ochtends op, je weet waar je naartoe rijdt, maar je weet nooit hoe je dag gaat zijn. Het is altijd weer een uitdaging om puberende kinderen iets bij te leren. En de vele vakanties die je hebt, zijn natuurlijk ook niet verkeerd.”

Benny koos voor de opleiding in Sittard vanwege de korte reisafstand vanuit Meerssen, maar ook de sfeer op de school trok hem erg aan. “Ik had meteen een goed gevoel bij deze school. De docenten kijken naar ieder individu. Ze zijn enthousiast, staan in voor leerlingen, houden rekening met omstandigheden en ze zijn goed in wat ze doen. Kleine school, grote samenhorigheid.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Benny Paumen
  • 44 jaar oud
  • Woont in Meerssen
  • Volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Natuurkunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Benny als docent

“Ik gebruik bepaalde methodes tijdens het lesgeven. Ik zet de leerling centraal en laat ze veel dingen zelf doen. De meeste pubers vinden het vak natuurkunde niet zo boeiend, maar door ze samen te laten werken in kleine groepjes, worden ze toch enthousiast. Het vraagt meer van een docent, maar het werkt wel.”

Gouden tip

“Laat jezelf niet te veel sturen en blijf je eigen ding doen. Doe waar je je goed bij voelt, de leerlingen krijg je toch wel mee.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Natuurkunde (flexibele deeltijd)