Anthony Fiumara wil AMPA’s compositiestudenten verbinden met de muziekpraktijk van nu

Sfeerafbeelding Fontys

Hoewel Anthony Fiumara al vroeg componeerde en songs schreef, werd hij relatief laat fulltime componist. Na zijn muzikale opleiding aan de Universiteit van Utrecht werkte hij onder andere als muziekjournalist, radioprogrammamaker en conservatoriumdocent. Ook was hij artistiek leider van Orkest De Volharding, van het festival Amsterdam Electric en van het indie-classical ensemble Lunapark.

Fiumara: “Mijn omzwervingen in de muziek hebben me een goed beeld gegeven van de huidige muziekpraktijk. Dat inzicht helpt me ook als componist. Ik sta graag midden in de wereld en ik houd me ver van ivoren torens. Daarom voel ik me zo thuis bij AMPA, een opleiding die vooroploopt als het gaat om de verbinding van school en praktijk. Geen bastion van de kunst, maar een broedplaats van creativiteit met een directe verbinding naar de echte wereld.

“Nog niet zo lang geleden was componist zijn een eenzaam beroep. De afgelopen jaren zie ik veel componisten zélf de uitvoerder worden van hun muziek. Ze richten ensembles en bands op, bewegen zich moeiteloos tussen uiteenlopende genres en werken samen met makers uit andere kunstdisciplines.”

AMPA speelt in op deze ontwikkeling, aldus Fiumara. “Anders dan andere conservatoria legt AMPA de nadruk op de muziekpraktijk van nu. Je krijgt de mogelijkheid samen te werken met studenten van andere disciplines: van dans en theater tot visuele kunstvormen.

“In mijn compositielessen werken we aan het ontwikkelen van jouw eigen geluid en vorm – of dat nou instrumentaal of elektronisch is, klassiek of cross-over, pure concertmuziek of een samenwerking met andere kunstvormen.

“Ik wil bovendien dat je als student zo snel mogelijk ervaart hoe de concertpraktijk werkt. Je muziek wordt gespeeld door AMPA-studenten en -professionals tijdens concerten – ook buiten de school, want daar leer je het meeste van. Vanuit mijn eigen brede praktijk wil ik je leren hoe je als componist relevant kunt zijn en blijven”, aldus Fiumara. Bekijk hier zijn video.