Maria Sartzetaki, Hannah Zwaans en Margot Kerstens winnaars Fontys Entreeprijs op Festival Boulevard

Sfeerafbeelding Fontys

De Entreeprijs 2018

Al meer dan tien jaar werken Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) en Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch samen rond de Entreeprijs. Studenten presenteren elk jaar hun afstudeervoorstelling op Theaterfestival Boulevard. Ze zijn vooraf geselecteerd door een commissie die bestaat uit medewerkers van FHK en het theaterfestival. Er zijn twee winnaars, één voor uitvoerend kunstenaar en één voor kunstvakdocent. De geselecteerde afstudeervoorstellingen waren de afgelopen dagen bij Boulevard te zien in de Muzerije. Dit bood studenten een unieke kans om zich te presenteren aan een breed publiek en vormde voor hen een springplank naar de beroepspraktijk. Een deskundige jury koos de winnaars van de Entreeprijs, die bestond uit begeleiding bij de artistieke en productionele ontwikkeling van de winnende studenten.

Jury

De jury bestaat dit jaar uit: Jur van der Lecq (Consultant FHK en acteur), Anneke van der Linden (Programmeur De NWE Vorst), Jackie Smeets (Talentmakelaar Via Zuid), Lucas Kastelijn (beeldend kunstenaar), Herma Tuunter (Sectorleider Dans FHK), Pim Cornelussen (programmamaker Festival CEMENT), Marc Eysink Smeets (directeur Festival Circolo) en Wim Selles (Componist en muziekproducer).

De winnaars

Uit de juryrapporten

Uitvoerend Kunstenaar:
Maria Sartzetaki (Dance Academy) - Siberia

"Maria Sartzetaki creëert een poëtische wereld in een gestileerde en minutieus geconstrueerde choreografie. De performer lijkt zich te bevinden in een onbekende innerlijke en uiterlijke omgeving, een vreemde glinsterende wereld van haar eigen dromen en herinneringen. Met Siberia duiken we in het stille universum van iemand die gevangen zit in haar eigen  lichaam. Herhaling, stilte, licht en aandacht spelen een belangrijke rol in de danssolo. De beweging is vergelijkbaar met een partituur uit de muziek. In elke maat weet de choreografe de bewegingsstructuur te variëren in dynamiek. Met Siberia heeft choreografie Maria Sartzetaki een zeer verrassend originele en zorgvuldige voorstelling gemaakt, die mooie beelden oplevert en nieuwsgierig maakt naar het vervolg."

Kunstvakdocent:
Hannah Zwaans / Margot Kerstens (Academie voor Danseducatie) - EHM

"De educatieve dansvoorstelling 'Ehm' van Hannah Zwaans en Margot Kerstens is gebaseerd op vier kunstwerken uit Museum De Pont in Tilburg. Anders dan bij de oorspronkelijke opvoering van Ehm, zijn deze werken hier niet werkelijk aanwezig.
Dat bij Ehm sprake is van werk in opdracht met een educatieve doelstelling, doet niets af aan schoonheid, kwaliteit en professionaliteit. Met zichtbaar plezier pakt het duo - via een sensibiliserende aanloop - de toeschouwer in. Ehm is een compacte, snelle en rijke voorstelling, waarbij Zwaans en Kerstens er met minimale middelen in slagen de (jonge) toeschouwer te verbazen en tot associëren te verleiden
."