‘Mensen maken de opleiding’

Later word ik lerares. Dat is wat de 38-jarige Evelien Niëns vroeger altijd tegen zichzelf heeft gezegd. Lange tijd kwam het er niet van. Ze heeft jaren geleden gekeken of de pabo iets voor haar zou zijn, maar dat bleek niet het geval. Vervolgens ging ze een opleiding bedrijfscommunicatie doen, waar ze uiteindelijk een baan als communicatieadviseur aan overhield. “Maar bij iedere banenwissel die ik maakte, dacht ik: zal ik toch voor het voortgezet onderwijs gaan?” Er bleek maar één antwoord op die vraag te zijn. Evelien zit inmiddels in het eerste jaar van de flexibele deeltijdopleiding Leraar Engels bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS).

Waarom Engels? “Ik vind het een mooie taal, ik heb er een passie voor. Een paar jaar geleden was ik op reis en kwam ik in contact met een groep Engelsen. Hun humor en taalgebruik waren briljant. Ze hebben mijn liefde voor de Engelse taal versterkt. Een avond met de BBC is voor mij beter dan een zak chips.”

Zelf het tempo bepalen

Het is Evelien haar doel om de passie voor de Engelse taal over te brengen op leerlingen. En dat hoopt ze te kunnen bereiken door deze studie. Evelien doet een verkorte deeltijdopleiding, dat inhoudt dat ze zelf haar tijd in kan delen. “Je kunt je eigen tempo lopen, dat vind ik heel prettig aan deze opleiding. Wil je snel gaan, dan ga je snel. Liggen jouw prioriteiten tijdelijk ergens anders, dan neem je gas terug. Natuurlijk ligt er een basis die je moet volgen, maar eigenlijk kun je het zo gek maken als je zelf wil.”

Evelien heeft in de afgelopen tijd behoorlijk wat gas gegeven. “Maar dat komt ook omdat ik geen gezin heb. De studie neemt behoorlijk wat tijd in beslag, voor mij zo’n vijftien uur per week. Ik werk 32 uur per week en studeer ernaast. Het is prima te combineren. Sterker nog: ik krijg er juist energie van.”

Zelfstandigheid

De 38-jarige vrouw zit in haar eerste jaar en heeft er zelf voor gekozen om nu al een stage te lopen. Haar eerste dag zit er inmiddels op. Die is goed begonnen. “Bij deeltijd wordt er een bepaalde mate van zelfstandigheid van je verwacht. Er komt veel op je af, alles is nieuw. Het is wennen, maar als ik voor de klas sta, denk ik: hier wil ik zijn.”

Evelien heeft voor Fontys Lerarenopleiding Sittard gekozen vanwege het aanbod dat de school heeft. En dan vooral de mogelijkheid om binnen twee jaar tijd een complete studie af te ronden. Het is een goede keuze geweest, zo blijkt. “Als je twijfelt over of je de studie moet gaan volgen, zou ik zeggen: gewoon doen! In het ergste geval is het niks. Als je het nooit hebt geprobeerd of je doet het niet, dan kom je er ook niet achter. Ik was zelf ook zo iemand: ik wist niet waar ik moest beginnen. Het feit dat ik mijn studie zelf in kan delen, vind ik heel prettig.”

Of Evelien anderen zou aanraden om voor deze opleiding te kiezen? Daar is geen twijfel over mogelijk. “De docenten zijn heel laagdrempelig, betrokken en kundig. De mensen maken de opleiding. Alles kan, alles mag. Je moet niet twijfelen, maar gewoon doen.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Evelien Niëns
  • 38 jaar oud
  • Woont in Weert
  • Volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Engels bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Evelien als docente

“Ik wil een docent zijn die een goed leerklimaat overbrengt op leerlingen, waarin ze zich veilig voelen en er ruimte is voor humor. Ik blijf zelf graag in ontwikkeling maar vind het daarnaast ook interessant om te zien hoe anderen leren. Ik gun het andere mensen om ermee bezig te zijn en er plezier uit te halen.”

Gouden tip

“Zeker in het begin van de opleiding komt er veel op je af, maar geen paniek: alles komt goed.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Engels (flexibele deeltijd)