Modulebeschrijving poëzieanalyse

Sfeerafbeelding Fontys

Inleiding

Deze cursus is een onderdeel van het propedeutisch programma. De cursus-bijeenkomsten alsmede de daarbij behorende taken geven de student uiteindelijk inzicht in het maakwerk (=structuur) van poëtische teksten. Op basis daarvan krijgt de student de beschikking over een instrumentarium dat hem in staat stelt: - zijn persoonlijke beleving van fictie op een hoger plan te brengen; - zijn functioneren als lesgever didactisch te verrijken.

De studietaak behelst de duiding van poëtische teksten met behulp van analytische uitgangspunten. Daarbij wordt uitgegaan van de veronderstelling dat aandacht voor het maakwerk van een gedicht (strofebouw, metrum en ritme, klank en rijm, beeldspraak/symboliek en stijlfiguren) bijdraagt in een dieper inzicht in de tekst. Bovendien draagt inzicht in de technische kwaliteiten van een tekst bij in de totstandkoming van een gefundeerd oordeel met betrekking tot de (literaire) waarde van de tekst.

Doelen

De student beheerst structuralistische analysetechnieken als middel tot een beter begrip van het ‘maakwerk’ van een poëtische tekst.

Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

Werkvorm

Hoorcolleges

Toetsing