Muziekdocent Martien Maas geridderd

Foto: Hein van Bakel, weekbladvoordeurne.nl Foto: Hein van Bakel, weekbladvoordeurne.nl
Deurne, 4 november 2017 l This article in English

Docent Martien Maas van Fontys Academy of Music and Performing Arts (AMPA) ontving op zaterdagavond 4 november 2017 de koninklijke onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau uit handen van burgemeester Hilko Mak. Deze overhandigde de onderscheiding tijdens een concert van Koninklijke Harmonie Deurne in cultuurcentrum Deurne.

Martien Maas is al meer dan dertig jaar een inspirerend musicus. Met zijn muzikale talenten weet hij vele muzikanten te inspireren. Daarmee levert hij een grote bijdrage aan het niveau van zowel de amateurmuziek als de kwaliteit en ontwikkeling van jonge professionele blaasmuzikanten. Hij is sinds 1980 lid van fanfare Wilhelmina uit Vlierden. Daar begon hij zijn muzikale carrière op de tuba. Al op jonge leeftijd werd hij dirigent van deze fanfare. Na achttien jaar nam hij er afscheid als dirigent, maar tot op de dag van vandaag is hij als adviseur betrokken bij de fanfare. Martien Maas is nu dirigent van de Koninklijke Harmonie Deurne, de Politieharmonie Oost-Brabant, harmonie De Vriendenkrans uit Heel en tot begin dit jaar van harmonie Pro Honore et Virtute uit Son en Breugel.

Verbinder en uitvoerend musicus in binnen- en buitenland

Maas is een nationaal en internationaal erkende autoriteit op muziekgebied en verstaat de kunst om muziekgezelschappen en de leden onderling met elkaar te verbinden. Mede door zijn contacten laten de diverse orkesten zich nationaal én internationaal op diverse plaatsen met veel succes horen. Daarnaast is hij als uitvoerend musicus actief. Hij begeleidde als pianist diverse vooraanstaande musici in binnen- en buitenland. Hij was betrokken bij radio- en tv-programma’s en maakte cd-opnames met de Johan Willem Friso Kapel en het Daniel Speer Trombone Consort.

Sfeerafbeelding Fontys

Gewaardeerd Docent

Naast zijn dirigentschap is Martien Maas sinds 1998 een zeer gewaardeerd docent aan Fontys Academy of Music and Performing Arts (AMPA, voorheen Conservatorium) in Tilburg. Hij is als co-repetitor, dirigent, projectleider, pianist en voorzitter van de examencommissie een waardevolle kracht voor Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK), waar AMPA onderdeel van is. Hij leidt als muziekdocent veel jonge muzikanten op, inspireert hen en begeleidt ze naar een succesvolle carrière als professioneel musicus.
Medewerkers van Fontys AMPA kennen Martien Maas als een bijzonder gewaardeerde collega. Als iemand die staat voor de muziekopleidingen en voor FHK! Martien Maas is als co-repetitor een inspirator voor zowel studenten als docenten. Hij vervult al deze rollen op zijn  uitzonderlijk betrokken manier. Kortom… Martien is een belangrijke schakel binnen de organisatie. Het werkveld waar Martien erg actief in is en management van AMPA dienden om deze buitengewone verdiensten samen de aanvraag in voor deze speciale onderscheiding die ontvankelijk verklaard en zaterdag werd uitgereikt tijdens deze bijzondere ceremonie.