Nacht van de Kunsten

Sfeerafbeelding Fontys

Sabien Froger, student Fontys Hogeschool Journalistiek interviewde Roy Vinclair, projectleider Nacht van de Kunsten 2018:

“Je ziet tijdens de Nacht van de Kunsten wat kunst kan doen: het ontroert, inspireert en brengt plezier”

Vrijdag 21 december opent Fontys Hogeschool voor de Kunsten voor de achtste keer haar deuren tijdens de Nacht van de Kunsten. Een avond waarop de studenten hun talenten kunnen laten zien op uiteenlopende manieren. Maar wat is het doel van de nacht en wat staat er dit jaar op de planning? Projectleider Roy Vinclair zit druk met zijn hoofd in de voorbereidingen, maar hij had gelukkig tijd om even te praten over de nacht die bruist van de kunst.

“We zitten hier midden in het centrum maar toch is het voor de buitenwereld vrij onbekend wat er zich hierbinnen afspeelt. Veel mensen weten niet wat voor een prachtige schat hier verborgen ligt”, zegt Roy terwijl hij trots om zich heen kijkt. "Ieder jaar opent die schatkist zich voor één nacht, zodat het publiek de goudstukken kan bewonderen. Met ongeveer vijftig optredens op de planning, wordt de school omgetoverd tot een waar festival. We zetten overal, in de zalen, in de gangen en tussenruimtes, acts neer. Daarnaast hebben we bars en een afterparty met een funkband. En we werken met een blokkenschema, zodat er in dertig minuten acts afgebroken en opgebouwd kunnen worden. Zo krijgen bezoekers zoveel mogelijk te zien.”

Een grote variatie aan kunstuitingen staat centraal bij de Nacht van de Kunsten. Alle opleidingen binnen FHK werken samen om de buitenwereld een kijkje in hun creatieve breinen te geven. Een woord is daarbij de laatste jaren steeds belangrijker geworden: interdisciplinariteit, een begrip dat volgens Roy bij FHK hoog in het vaandel staat. “Er is voor de Nacht een open call uitgegaan voor interdisciplinaire performances. De reacties daarop waren heel enthousiast.”
De uitgekozen acts krijgen prominente plekken tijdens de Nacht. De Concertzaal Tilburg en andere grote podia zullen toneel zijn voor een groot deel van deze acts. Zo speelt bijvoorbeeld La Creation du Monde in de Concertzaal, waarin studenten van Fontys Academy for Circus and Performance Art - ACAPA samenwerken met de Fontys Academy of Music & Performing Arts. Deze show werd afgelopen jaar ook opgevoerd tijdens het honderdjarige bestaan van het Conservatorium.

Door de jaren heen is er steeds meer aandacht gekomen voor kwaliteit en de beleving van de bezoekers. Waar het acht jaar geleden begon met 140 acts op het programma, is dit uiteindelijk teruggebracht tot een vijftigtal. Deze worden uitgekozen door de opleidingen.
“Het begon als een soort open podium, iedereen die wilde optreden, kreeg een plek. Dat was heel leuk, maar we konden niet elk optreden de nodige ondersteuning bieden en de kwaliteit garanderen die we wilden. En voor de bezoekers was het ook minder, want ze hadden aan het einde van de avond 130 optredens gemist.” De keuze om de optredens in te perken werkt volgens Roy goed. Optredens waarvan wordt verwacht dat ze veel publiek trekken, worden in grote zalen geprogrammeerd, of in kleinere zalen waar de voorstelling meerdere keren opgevoerd wordt.

Een optreden waar Roy zelf erg naar uitkijkt bestaat uit vier slagwerkers en zestien schemerlampen, getiteld de Nocturne voor 16 Schemerlampen. Door te trommelen zorgen elektrische schakelaars voor het knipperen van de lampen in een verder donkere zaal. Met experimentele optredens zoals deze, kunnen studenten laten zien wat zij als kunstenaar willen doen. Soms nodigen studenten daarom mensen uit het werkveld uit, bijvoorbeeld festivalorganisatoren. “Er zijn acts die tijdens de Nacht hebben opgetreden en die daarna ook op andere festivals hebben gespeeld. Het is heel leuk om te zien dat het een soort kleine springplank is.”

Sommige studenten lijken de sprong al gemaakt te hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval met de makers van theatervoorstelling Forever 27 - theater, waar Eilish Janssen al eerder een artikel over schreef. De voorstelling toert al door Nederland en zal tijdens de Nacht de muzikale hoogtepunten uit de show laten horen. “Het is heel tof dat we zo’n succes ook kunnen delen. Ik vind het echt inspirerend om te zien hoeveel jonge talenten er hier rondlopen. Je ziet tijdens de Nacht van de Kunsten wat kunst kan doen: het ontroert, het inspireert, het brengt plezier.”

Heb jij wel zin in zo’n avond vol kunst? Koop dan snel je kaarten via theaterstilburg.nl.