Nieuwe master Performing Public Space

Persbericht, 24-11-2016
Sfeerafbeelding Fontys
TILBURG, 24 november 2016 - Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg biedt vanaf september 2017 een nieuw masterprogramma aan: Performing Public Space. Het masterprogramma is interdisciplinair ingericht en toegankelijk voor alle kunstenaars die werk creëren in de openbare ruimte. Kunstenaars met een achtergrond in theater, dans, muziek, beeldende kunst, architectuur, digitale kunstvormen en grafisch ontwerp zijn van harte welkom om zich in te schrijven.
This message in English

Uitgebreide online leeromgeving en ondersteunende leergemeenschap

Performing Public Space (PPS) biedt studenten een intensief onderzoeksprogramma en een creatieve samenwerking en uitwisseling met internationale kunstenaars. Deze nieuwe opleiding onderscheidt zich door een uitgebreide online leeromgeving om eigen toekomstige kunstprojecten te ontwikkelen. Tijdens deze master wordt de student onderdeel van een ondersteunende leergemeenschap om de complexiteit van de openbare ruimte te onderzoeken en zijn artistieke producten te verrijken met kennis van en inzicht in filosofische, sociaal-politieke en ondernemersproblematiek in verschillende openbare ruimtes.

Eenjarige master met intensieve bootcamp-onderwijsweken

Het programma van Performing Public Space is geïnspireerd door innovatieve ontwikkelingen in het hoger onderwijs. In het programma komen dan ook meerdere artistieke strategieën aan bod, om kunst zowel in conceptuele als uitvoerende fases te bestuderen. Daarnaast bevat het programma probleemgestuurde leeropdrachten en co-creatieve werkmogelijkheden. Performing Public Space is een eenjarig masterprogramma met intensieve bootcamp-onderwijsweken, met onder andere theoretische gastlezingen, LAB-opdrachten en casestudy's over best practices. Daarnaast biedt het programma individuele online leeropdrachten voor onderzoeks- en projectontwikkeling.

Docententeam

Het docententeam bestaat uit Heleen de Hoon, Aart Strootman, Paul de Bruyne en Anne-Marije van den Bersselaar. Zij vertegenwoordigen ieder een andere kunstdiscipline en hebben uitgebreide ervaring met moderne vormen van lesgeven, coachen, onderzoek, dramaturgie en de artistieke praktijk. Gedurende het jaar zullen zij het curriculum vormgeven en de student verschillende coachingtrajecten en onderzoeksmiddelen aanbieden.

Aansluiting bij kwaliteiten en thema’s kunstenaars

Het onderwijsprogramma zal waar mogelijk aansluiten bij de kwaliteiten en de thema's van de verschillende artistieke projecten waar de kunstenaars aan willen werken. Er kan een beperkt aantal kunstenaars deelnemen aan dit programma. Kunstenaars worden geselecteerd op basis van een visie en motivatie om kunst in de publieke ruimte te maken als ook de kwaliteit van hun eigen kunstprojecten.

Aanmelden en meer informatie

Geïnteresseerden kunnen zich nu al aanmelden via fhkpublicspace@fontys.nl. Dien een weloverwogen projectplan in, een motivatiebrief, een cv, en een uitgebreide visie op de waarde van kunst in de openbare ruimte. Voor meer informatie zie

fontys.edu/performingpublicspace