Positieve accreditatie voor alle Masters of Education van Fontys

‘Degelijk, stevig, vakgeoriënteerde en ambachtelijke opleidingen. Mooi instituut.‘

Op 5 oktober j.l., de Dag van de Leraar, vond de terugkoppeling van het auditpanel plaats bij Fontys in Tilburg. Uitkomst: een positief adviesrapport voor alle Masters of Education, zowel bij Fontys in Tilburg als in Sittard. ‘Het eerste beeld is: degelijk, stevig, vakgeoriënteerde en ambachtelijke opleidingen. Mooi instituut.’, zegt Ruud van der Herberg, voorzitter van het panel. Hij benoemt de variatie in opleidingen bij de twee verschillende instituten. Er zijn veel samenwerkingsverbanden en relaties, wat de audit niet eenvoudig maakte.

Hoog masterniveau

Uit de rijke gesprekken met docenten, studenten en werkveld blijkt dat het masterniveau hoog is. Volgens de visie van Fontys biedt een masteropgeleide docent meerwaarde voor de héle school en niet alleen voor zijn vak. Hij is onderwijskundig leider voor zijn vaksectie, maar moet ook conceptueel een bijdrage kunnen leveren aan ontwikkelingen van de school. Het werkveld is erg te spreken over beide instituten. Zij kenmerken Fontys als goed, degelijk en innovatief als het gaat om onderwijskundig leiderschap van docenten. Het panel adviseert deze visie meer te expliciteren in documentatie en andere uitingen, zodat je het er met elkaar over kunt hebben en kennis beter gedeeld kan worden.

Toetsing en onderzoek positief

De standaard Toetsing zit, behoudens enkele uitzonderingen, boven de basiskwaliteit. Er is een gedegen examencommissie, het toetsbeleid heeft volwassen uitgangspunten en er is grote tevredenheid bij studenten. De grote nabijheid van lectoren tot het werkveld en de werkvloer is het panel ook positief opgevallen. ´Op allerlei manieren hebben lectoren en alles wat er omheen zit een positieve en geaccepteerde rol. Dit is niet gewoon bij alle hogescholen.´

Verbeterpunten

Uiteraard zijn er ook nog een aantal verbeterpunten. De plek en rol die internationalisering binnen het curriculum heeft kan effectiever. Daarnaast is variatie binnen opleidingen prima, maar zijn er ook kaders nodig om eenheid te vormen. Verder wordt geadviseerd beter te anticiperen op ontwikkelingen in het vo en maximale invloed uit te oefenen op de kwaliteit van de werkplek en de werkplekbegeleider, aangezien dáár de opleiding voor een groot deel uitgevoerd wordt.

Sfeerafbeelding Fontys